"Jeg elsker å bevege meg". En kvalitativ studie av elevers erfaringer med fysisk aktiv læring i småskolen
Abstract
Det ser ut til at dagens skole tilrettelegger for lite fysisk aktivitet, og innebærer mye stillesitting. Guttene synes å komme mest uheldig ut av denne tilnærmingen til undervisning. Læreplanverket fremhever at alle elever har rett på tilpasset opplæring, og at lærere skal legge til rette for varierte læringsarenaer og læringsaktiviteter. Hvordan vi kan tilrettelegge på best mulig måte, er veldig viktig for oss som kommende lærere. I denne oppgaven ønsker vi herav å få en bedre forståelse av - Hvilken betydning fysisk aktiv læring har for gutters engasjement og motivasjon i småskolen? Dette har vi undersøkt gjennom en kvalitativ studie, der vi gjennomførte både observasjon og fokusgruppeintervju.
Gjennom ulike teorier og forskning gjennomgått i denne oppgaven kommer det frem at barn har behov for å være aktive og utfolde seg for å få best læringsutbytte og for å kunne profilere på læringsmiljøet. Funn fra vår studie, tilsier at guttene blir mer engasjerte og motiverte under fysisk aktiv læring. I fokusgruppeintervjuet kommer det frem at guttene opplever fysisk aktivitet som motiverende og givende. Guttene mener videre at det må være litt faglig innhold i aktivitetene, da det ellers kan bli litt for mye moro, som igjen vil kunne skape mindre fokus på læringen. Vi fant for øvrig ut at guttene synes det kan være kjedelig å sitte i ro for lenge, og at de da føler de må ha utepauser for å kunne holde fokus. Funnene våre viser videre til hvordan en kan bruke fysisk aktivitet for å fremme selvregulering hos guttene. Det er vanskelig å trekke noen konklusjoner basert på gjeldende data, her er det nødvendig med ny forskning som kan sette søkelys på gitte tema.