dc.contributor.author | Berg, Tonje Karoliussen | |
dc.contributor.author | Kravik, Reiar | |
dc.date.accessioned | 2024-04-18T11:34:57Z | |
dc.date.available | 2024-04-18T11:34:57Z | |
dc.date.created | 2022-01-19T11:14:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Berg, T. K., & Kravik, R. (2021). Bruk av podcast i matematikkundervisningen i grunnskolelærerutdanningen. Læring om læring, 6(1), 11-16. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-4108 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3127231 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg gjennomført av studenter i to emner på masterprogrammene i grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge, Notodden. Studentene produserte podcast i grupper, som omhandlet et matematisk tema. Hensikten med artikkelen er å redegjøre for studentenes refleksjoner knyttet til utvikling av muntlige ferdigheter ved bruk av podcast samt overføringsverdien av arbeidsmetoden til grunnskolen.
I etterkant av produksjonen svarte studentene på et digitalt spørreskjema. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at studentene mener at produksjonen av podcast bidro til at de måtte sette seg inn i fagstoffet på en grundig måte. Det kom også frem at de i større grad måtte tenke nøye gjennom formuleringene og begrepene de benyttet ved produksjonen av podcastene. Samtidig opplevde studentene mestring underveis i produksjonen, og de tror at en slik oppgave kan skape engasjement blant grunnskoleelever. Ved evalueringen kommer det også frem at studentene opplever det utfordrende å formulere matematikk uten å illustrere, i tillegg til tekniske utfordringer underveis i produksjonen.
På bakgrunn av studien vil vi fortsette med bruk av podcast i grunnskolelærerutdanningen, da vi mener at det gir studentene trening i faget, muntlighet og verktøy som brukes i grunnskolen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.relation.uri | https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/issue/view/369 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | Bruk av podcast i matematikkundervisningen i grunnskolelærerutdanningen | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Authors contributing to the journal retain the copyright of their article. | en_US |
dc.source.pagenumber | 11-16 | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | Læring om læring | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1984489 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |