Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKaasin, Atle Rønnestad
dc.contributor.authorHogsnes, Hilde Dehnæs
dc.contributor.authorEik, Liv Torunn
dc.contributor.authorØstmoen, Jostein Paulgård
dc.date.accessioned2024-03-21T13:47:07Z
dc.date.available2024-03-21T13:47:07Z
dc.date.created2023-12-07T13:56:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationKaasin, A., Dehnæs Hogsnes, H., Eik, L. T., & Paulgård Østmoen, J. (2023). Første skoledag – en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassinger. Barn – forskning om barn og barndom i Norden, 41(4), 118-133.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123654
dc.description.abstractFørste skoledag har en særegen posisjon i barns utdanningsløp. Likevel er dagen sjelden tematisert i forskningspublikasjoner. Denne artikkelen bidrar i så måte ved å undersøke det sedvanlige velkomstarrangementet for nye førsteklassinger i norske barneskoler. Det empiriske materialet er basert på observasjon av arrangementer og etterfølgende intervju med rektorer på seks barneskoler. Analysen viser at rektorenes antagelser om deltakernes forventninger er et vesentlig fundament for gjennomføringen av arrangementet. Forventningene synes imidlertid å romme spenninger, der kontinuitet og brudd kan ses som overgripende begreper. Resultatet er et komplekst, ritualisert arrangement der de omtalte spenningene preger gjennomføringen. Artikkelen gir nye perspektiver på barns overgang til skole, og drøfter blant annet muligheten for at arrangementet kan hjelpe barna til å forstå de nye settingene skolen innebærer. Slik sett kan artikkelen være et nyttig utgangspunkt for skoler som ønsker å diskutere eget arrangement. ENGLISH ABSTRACT The First Day of School – An Analysis of the Welcome Event for First Graders in Norwegian Primary Schools The first day of school has a special position in children’s education. Nevertheless, the day is rarely addressed in research publications. This article contributes by investigating the customary welcome event for first graders in Norwegian primary schools. The empirical material is based on observations of events and subsequent interviews with principals from six schools. The analysis shows that the event appears complex and ritualized. This complexity is rooted in the principals’ assumptions about the children’s, parents’ and staff’s expectations. Clear tensions exist within these expectations and are made visible in the implementation, with continuity and rupture as the overarching concepts. This article provides new perspectives on children’s transition to school and discusses, among other issues, whether such an event can help children understand new school settings. The article can be a useful starting point for schools that wish to discuss their own events.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFørste skoledag - en analyse av norske barneskolers velkomstarrangement for førsteklassingeren_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Atle R. Kaasin, Hilde Dehnæs Hogsnes, Liv Torunn Eik & Jostein Paulgård Østmoen.en_US
dc.source.pagenumber118-133en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue4en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/barn.v41.5740
dc.identifier.cristin2210401
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal