Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNorendal, Audhild
dc.contributor.authorBjellås, Petter
dc.date.accessioned2024-03-21T11:55:55Z
dc.date.available2024-03-21T11:55:55Z
dc.date.created2023-09-18T14:36:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationNorendal, A., & Bjellås, P. (2023). «Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.»: Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningen. Uniped, 46(3), 166-176.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123602
dc.description.abstractI artikkelen blir det undersøkt hvordan studenter i grunnskolelærerutdanningen opplever tilbakemeldinger på autonome og kreative aspekter ved fagtekstene deres når tilbakemeldingene blir gitt i form av videoopptak. Problemstillingen lød: «Hvordan opplever studenter i grunnskolelærerutdanningen at videorespons kan bidra til å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen?» Metoden var gruppeintervjuer. I intervjuene delte studentene av sine erfaringer med videoresponsen de nylig hadde fått på førsteutkastet til en fagtekst. Et viktig funn er at videorespons opplevdes positivt. For det første ble muntlig respons oppfattet mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og sammen med skjermopptak av visning av studentteksten var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. For det andre opplevdes tonen fra faglærer mer personlig og dermed også mer motiverende. En utfordring var at informantene ikke opplevde responsen konkret nok når det kom til enkelte av de kreative og selvstendige tekstvalgene. Og et savn som dukket opp, var muligheten deres til å stille oppklarende spørsmål.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Om bruk av videorespons for å fremme autonomi og kreativitet i fagskrivingen i grunnskolelærerutdanningenen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Artikkelforfatter(e).en_US
dc.source.pagenumber166-176en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue3en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/uniped.46.3.3
dc.identifier.cristin2176107
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal