Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØvreås, Steinar
dc.contributor.authorLindsverk, Heidi
dc.date.accessioned2024-03-20T10:23:48Z
dc.date.available2024-03-20T10:23:48Z
dc.date.created2023-10-19T09:49:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationØvreås, S. & Lindsverk, H. (2023). Plass for alle? Ominkludering, mangfold og bevegelseskulturer i barnehagelærerutdanningen. I T. Wilhelmsen, E. Berg, K. V. Evensen, G. M. Solstad & I. M. Thorjussen (Red.), Bevegelsesfellesskap i oppveksten: Kritiske perspektiver på inkludering og mangfold (s. 265–285). Fagbokforlaget.en_US
dc.identifier.isbn9788245041415
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3123329
dc.description.abstractEr mangfold bare et symbol i tiden? spør Jan Grue i Aftenposten (12. mars 2022), og lurer på om vi i Norge i dag klarer å favne alle variasjoner i begrepet mangfold. Han som rullestolbruker møter stadig ekskluderende strukturer som forskjellsbehandler. Det er rullestolheiser som ikke rommer rullestoler, og som funksjonshemmet må en søke om å få dekket grunnleggende behov andre tar som en selvfølge. Omgivelser, lovverk og praksiser inneholder derfor maktstrukturer rundt hvem som reelt inkluderes i et mangfold. Maktstrukturer finner vi også innenfor profesjonsutdanningene og deres styringsdokumenter (Vågan & Grimen, 2008, s. 419). Vi vil derfor i dette kapittelet rette et kritisk blikk på barnehagelærerutdanningens nasjonale retningslinjer og hvordan de skriver frem barns bevegelseskultur i et inklusjon og mangfoldperspektiv. De nasjonale retningslinjene for barnehagelærerutdanningen inneholder beskrivelser av utdanningens formål samt læringsutbyttene for alle kunnskapsområder (emner) i utdanningen. Vi finner det derfor aktuelt å se etter framskriving av bevegelseskultur og mangfold i barnehagelærerutdanningen generelt og spesielt på kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse (NHB), som omhandler barns bevegelseslek, motorikk, fysisk aktivitet, friluftsliv og helsefremmende arbeid i barnehagen. Bevegelse- og helsedelen i NHB er en videreføring av emnet fysisk fostring fra førskolelærerutdanningen, og vi har valgt å gjøre en dokumentanalyse av både rammeplanen for førskolelærerutdanningen (Utdannings- og forskningsdepartementet, 2008) og nasjonale retningslinjer for barnehagelærerutdanningen (Kunnskapsdepartementet, 2012, 2018) for å belyse eventuelle endringer i fokuset på inklusjon og mangfold opp mot barns bevegelseskultur. Videre har vi komplementert disse analysene med en spørreundersøkelse, der undervisere i kunnskapsområdet NHB ble spurt om innholdet i deres undervisning opp mot inklusjon og mangfold. Studiens problemstilling er:Hvordan fremkommer inklusjon, mangfold og barns bevegelseskultur i barnehagelærerutdanningens styringsdokumenter og i undervisning i kunnskapsområdet natur, helse og bevegelse?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.relation.ispartofBevegelsesfellesskap i oppveksten : kritiske perspektiver på inkludering og mangfold
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titlePlass for alle? Om inkludering, mangfold og bevegelseskulturer i barnehagelærerutdanningenen_US
dc.typeChapteren_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2023 Steinar Øvreås, Heidi Lindsverk.en_US
dc.source.pagenumber265-285en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.55669/oa230114
dc.identifier.cristin2186200
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal