Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKnudtzon, Signe Holm
dc.contributor.authorJøssong, Martine
dc.date.accessioned2024-02-03T17:41:26Z
dc.date.available2024-02-03T17:41:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952232:57020814
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115395
dc.description.abstractMasteroppgaven skal undersøke variasjoner i 5. klassingers problemløsningskompetanse. Overordnet problemstilling er: Hvordan kommer femtetrinn elevers problemløsningskompetanse til syne i deres skriftlige notater under problemløsning? For å få svar på dette har det blitt gjort en kvalitativ studie som tar i bruk eget innsamlet datamaterialet bestående av elevbesvarelser med intervjuene som empirisk underlag. Intervjuene ga meg bedre innsyn i deres tenkemåter, da det gir mulighet for at elevene kan redegjøre for hva de hadde gjort. Utvalget besto av en klasse på 5.trinn med 22 elever. De fikk i oppdrag å svare på tre ulike matematiske problemløsningsoppgaver, hvor de skulle notere ned alle fremgangsmåtene og utregningene sine. Elevbesvarelsene viser at elevene i hovedsak benytter seg av visuelle eller symbolske representasjoner. De mest brukte strategiene var visualisering samt prøve og feile. Det visuelle ble vist i form av relevante tegninger for oppgavene, både detaljerte og abstrakte. Symbolsk representasjoner ble brukt i form av tall, bokstaver og ord. Videre viste elevbesvarelsene at få elever bytter strategi eller representasjon i samme/ eller i de forskjellige oppgavene. Oppgavene viser variasjon mellom, da noen elever bruker symbolsk representasjon fremfor visuell. Disse elevene har utviklet seg mer innen problemløsningskompetansen og representasjonskompetansen. Problemløsning er utfordrende for elevene, men til tross for dette syns de problemløsning er spennende og gøy. Elevene etterspurte i tillegg flere problemløsningsoppgaver. Problemløsning er vanskelig da elevene strevde med å hente ut viktig informasjon fra oppgavene. Dette illustreres av at oppgavene hadde flere opplysninger som gjentatte ganger ble utelatt. Med den valgte undersøkelsesmetoden har det fanget essensen i den tilnærmingen elevene på 5. trinn bruker. Variasjoner forekommer, men med det noe begrensende empiri kunne det understøttes hva tidligere forskning har pekt på, og dermed oppdatere kunnskapen i den digitaliserte hverdagen. Elevene elsker å prøve og feile. Dermed utfolder de seg i problemløsningsoppgaven.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan kommer femtetrinn elevers problemløsningskompetanse til syne i deres skriftlige notater under problemløsning?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel