Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAskeland, Norunn
dc.contributor.authorBolme, Elise Reierskog
dc.date.accessioned2024-02-02T17:41:26Z
dc.date.available2024-02-02T17:41:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952230:57020886
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115373
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen analyserer jeg romanen Mellom verdener (2014) skrevet at Máret Ánne Sara. I analysen har jeg fokus på hvilke litterære virkemidler som er vanlige i fantasysjangeren. Dette gjør jeg ved å svare på følgende problemstilling: Hvilke fantasy-virkemidler finnes i romanen Mellom verdener, og hvilke pedagogiske muligheter kan identifiseres basert på bokens fremstilling og virkemidler? I tillegg vil jeg svare på tre forskningsspørsmål: Hvilke litterære virkemidler kan kobles opp mot fantasysjangeren i romanen? Hvordan blir de litterære virkemidlene brukt til å vise identitetskonflikten som de samiske tenåringene Lemme og Sanne opplever? På hvilke måter kan arbeid med romanen Mellom verdener bidra til toleranse for og forståelse av samisk kultur og tradisjon i det norske klasserommet? For å svare på denne problemstillingen bruker jeg hermeneutisk nærlesing som metode. Jeg viser til forskning om hvordan samisk litteratur og læreverk i norskfaget blir brukt i skolen, og jeg presenterer også tidligere analyser av Mellom verdener. I teoridelen går jeg grundig inn i litterære virkemidler som er sentrale trekk i fantasysjangeren. Analysen viser at romanen Mellom verdener har mange typiske fantasytrekk. Den er også sammensatt og mangfoldig som fantasy-roman. Romanen kan kategoriseres som en form for nordisk fantasy-roman, samtidig som den inneholder mange elementer fra samiske eventyr og annen tradisjonslitteratur. Romanen er en typisk ungdomsroman, hvor hovedpersonene er ungdommer og tematikken er kjent i barne- og ungdomslitteratur. Gjennom ulike perspektiver får vi også innblikk i flere karakterer, som gir unike didaktiske muligheter. Avslutningsvis argumenterer jeg for hvordan og hvorfor man kan bruke denne romanen i klasserommet, blant annet på bakgrunn av mangelfull framstilling av samisk litteratur i lærebøker. Med LK20 har lærere en ny mulighet til å fornye fra den gamle kanon, og velge inn nyere tekster som inkluderer flere kulturer, blant annet samiske. En større inkludering av samiske tekster i ordinær undervisning vil føre til avkolonisering, respekt og toleranse blant elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDet fantastiske mellom verdener: Fantasytrekk i og didaktiske refleksjoner om romanen Mellom verdener
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel