Det fantastiske mellom verdener: Fantasytrekk i og didaktiske refleksjoner om romanen Mellom verdener
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3115373Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne masteravhandlingen analyserer jeg romanen Mellom verdener (2014) skrevet at Máret Ánne Sara. I analysen har jeg fokus på hvilke litterære virkemidler som er vanlige i fantasysjangeren. Dette gjør jeg ved å svare på følgende problemstilling: Hvilke fantasy-virkemidler finnes i romanen Mellom verdener, og hvilke pedagogiske muligheter kan identifiseres basert på bokens fremstilling og virkemidler? I tillegg vil jeg svare på tre forskningsspørsmål: Hvilke litterære virkemidler kan kobles opp mot fantasysjangeren i romanen? Hvordan blir de litterære virkemidlene brukt til å vise identitetskonflikten som de samiske tenåringene Lemme og Sanne opplever? På hvilke måter kan arbeid med romanen Mellom verdener bidra til toleranse for og forståelse av samisk kultur og tradisjon i det norske klasserommet?
For å svare på denne problemstillingen bruker jeg hermeneutisk nærlesing som metode. Jeg viser til forskning om hvordan samisk litteratur og læreverk i norskfaget blir brukt i skolen, og jeg presenterer også tidligere analyser av Mellom verdener. I teoridelen går jeg grundig inn i litterære virkemidler som er sentrale trekk i fantasysjangeren.
Analysen viser at romanen Mellom verdener har mange typiske fantasytrekk. Den er også sammensatt og mangfoldig som fantasy-roman. Romanen kan kategoriseres som en form for nordisk fantasy-roman, samtidig som den inneholder mange elementer fra samiske eventyr og annen tradisjonslitteratur. Romanen er en typisk ungdomsroman, hvor hovedpersonene er ungdommer og tematikken er kjent i barne- og ungdomslitteratur. Gjennom ulike perspektiver får vi også innblikk i flere karakterer, som gir unike didaktiske muligheter.
Avslutningsvis argumenterer jeg for hvordan og hvorfor man kan bruke denne romanen i klasserommet, blant annet på bakgrunn av mangelfull framstilling av samisk litteratur i lærebøker. Med LK20 har lærere en ny mulighet til å fornye fra den gamle kanon, og velge inn nyere tekster som inkluderer flere kulturer, blant annet samiske. En større inkludering av samiske tekster i ordinær undervisning vil føre til avkolonisering, respekt og toleranse blant elevene.