Show simple item record

dc.contributor.advisorSkalstad, Ingunn
dc.contributor.authorFreberg, Mats Ragnvald
dc.date.accessioned2024-01-30T17:41:25Z
dc.date.available2024-01-30T17:41:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6952221:56226113
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114691
dc.description.abstractLæring gjennom lek er noe som får mye oppmerksomhet i barnehage og hos de yngre i skolen, og forskning tyder på at dette er noe som kan ha mange fordeler. Samtidig er ungdomsskolen preget av stadig økende press og stress, og dårligere prestasjoner i naturfag (TIMSS 2019). På bakgrunn av dette var det ønskelig å undersøke hvilke erfaringer elever på 9. trinn har med lek, og hvordan de tenker at lek kan benyttes i naturfagundervisningen. Problemstillingen i denne studien ble formulert slik: «Hvilke erfaringer har elever på 9. trinn med lek i naturfagundervisningen?» Lek i naturfagundervisning på ungdomsskolen er svært lite forsket på, og hensikten med denne masteravhandlingen vil ikke være å skape noen dyp forståelse på dette feltet, men heller et overblikk og rette oppmerksomheten mot «den glemte rettighet» i ungdomsskolen. Både kvantitative og kvalitative data ble samlet inn med et spørreskjema gitt ut til elever på 9. trinn, noe som ga et utvalg på 49 respondenter. For de kvantitative dataene ble SPSS (versjon 29) benyttet for å utføre univariat og bivariat analyse. For de kvalitative dataene ble Braun & Clarke (2022) sin refleksive tematiske analyse benyttet. Resultatene tyder på at elever på 9. trinn generelt ser på lek som noe «gøy» og 84,8% liker å leke i ulik grad. Videre forbinder mange leken med noe sosialt, men her er det delte meninger om hvorvidt den trenger å være det. Når det gjelder lek i naturfagundervisningen vil elevene «gjøre ting». Det er gjennomgående at lek i naturfag burde inneholde en form for bevegelse, og eksperimenter blir trukket frem som en svært ønsket aktivitet. 91,8% av elevene vil i ulik grad leke mer i naturfag, og 81,3% leker en eller færre ganger i måneden i naturfagundervisningen. Også uteskole kommer frem som en ønsket arena for lek i naturfag. Funnene indikerer at elever på 9. trinn kjeder seg mye i naturfagundervisningen slik den er nå, og mer lek ønskes velkommen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Det er ikke mye tid for ‘’leke’’ i ungdomstiden, men hvis vi skulle så kan man …»: En studie av hvilke erfaringer elever på 9. trinn har med lek i naturfag
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record