Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSverre, Beate Lie
dc.contributor.authorKortner, Helen
dc.contributor.authorVilhelmsen, Veronika
dc.contributor.authorFrisnes, Hjørdis
dc.date.accessioned2023-10-18T13:09:58Z
dc.date.available2023-10-18T13:09:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-7206-807-2
dc.identifier.issn2535-5325
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3097308
dc.description.abstractRapporten handler om gjennomføring og resultater fra et pedagogisk utviklingsprosjekt der vi har prøvd ut veiledningsstrategier til sykepleierstudenter som har norsk som andrespråk (N2) i praksisstudier. Prosjektet har vært et pilotprosjekt som har tatt i bruk forskingsresultater fra aksjonsforskningsprosjektet Akademisk Språkkafé – ASK (2020). ASK er et veiledningstilbud utviklet for og med N2 sykepleierstudenter. I ASK møter N2 studenter veiledere i et egnet rom i universitetsbiblioteket, og veiledningen struktureres i tre faser: forberedelse, dialog og refleksjon. Læringsmiljøet i ASK preges av anerkjennelse, trygghet, bekreftelse og støtte. Hensikten med pilotprosjektet har vært å utvikle tilpassede veiledningsstrategier til N2 sykepleierstudenter i praksisstudier i sykehjem. Pilotprosjektet har vist at det er særlig tre strategier som har betydning i veiledning av N2 studenter i praksisstudier. For det første må veiledere og studenten som veiledes bli kjent med hverandre og språk må tematiseres tidlig i veiledningen. For det andre er det avgjørende at det settes av tid til fagsnakk, muntlighet og til refleksjon. Sist, men ikke minst, må det skapes trygghet og tillit i veiledningssamtalene. Avslutningsvis foreslås implikasjoner for sykepleierutdanningen og noen institusjonelle endringer, samt implikasjoner for videre forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Universitetet i Sørøst-Norge;134
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.subjectNorsk som andrespråken_US
dc.subjectpraksisveiledningen_US
dc.titleVeiledning av sykepleierstudenter med norsk som andrespråk i praksisstudier i sykehjem: Et pedagogisk utviklingsprosjekten_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Forfatterneen_US
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700en_US
dc.source.pagenumber44en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/