Show simple item record

dc.contributor.advisorMorten Oddvik
dc.contributor.authorMostue, Silje Hulda
dc.date.accessioned2023-09-12T16:41:25Z
dc.date.available2023-09-12T16:41:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55231498
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088953
dc.description.abstractØnsket om å la lærere fortelle sin erfaring med digitaliseringen av skolen, og teknologiske endringer i arbeidshverdagen, vokste ved å lytte til deres erfaringer og opplevelser. Forskningsspørsmålet lyder: Hva mener lærerne om digitaliseringen av skolen, og hvordan påvirker de teknologiske endringene deres autonomi og handlingsrom? Hovedfokuset var å undersøke om lærerne i realiteten følte liten eller ingen kontroll over endringene i klasserommet, og hvordan de håndterte krysspresset fra forskrifter, mandater, kommunens økonomi og ulike forventninger. Videre var jeg også interessert i å avdekke om de virkelig var så reservert mot digitale teknologier som jeg fikk inntrykk av. I denne mastergraden undersøker jeg hvordan lærere erfarer digitaliseringen i sitt eget klasserom. Takket være 127 kandidater, som brukte av sin dyrebare tid til å svare på mitt spørreskjema, fikk jeg et unikt innblikk i pedagogens opplevelse av nye digitale verktøy og hvordan disse endringene påvirker elevenes læring, klasseledernes hverdag, deres autonomi og deres praksis.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleProfesjonell autonomi og digitalisering av skolen - En undersøkelse av lærerens opplevelse av endringer og deres oppfatning av elevens beste akkurat nå
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record