Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergsager, Heidi Regine
dc.contributor.authorLund-Larsen, Camilla Paulsen
dc.date.accessioned2023-09-09T16:41:19Z
dc.date.available2023-09-09T16:41:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993729
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088453
dc.description.abstractTema for studien er et systemisk perspektiv på skole og i skoleledelse. Et systemisk perspektiv kan beskrives som en kombinasjon av oppmerksomhet mot de relativt faste elementene og mot relasjoner, samspill og prosesser. De faste elementene kan være en skole som organisasjon eller et lærerkollegium som et profesjonsfellesskap. Det systemiske perspektivet retter videre fokus mot prosessene i og mellom systemene, og dermed relasjoner og kommunikasjon mellom aktørene, og hvordan prosesser og samspillet skaper bevegelse og samspillmønstre. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan det systemiske perspektivet blir forstått og brukt av skoleledere i dag. Studien bygger på et økologisk systemperspektiv med fokus mot menneskets behov for sosiale felleskap. Det er i studien lagt vekt på teori om mellommenneskelig samspill og på hvilken måte vi påvirker hverandre gjennom kommunikasjon og emosjoner. Studien har benyttet kvalitative intervju med en fenomenologisk tilnærming. Gjennom en hermeneutisk og fenomenologisk tilnærming gir studien innblikk i 5 skolelederes tanker og deres forståelse av et systemisk perspektiv. De har beskrevet ulike områder i skolehverdagen der de ser mer eller mindre en systemisk forståelse, og de har fortalt om hvordan de ser sin egen rolle i skolesystemet. Studien viser at 4 av de 5 skolelederne har et bevisst forholdt til systemisk perspektiv. De opplever dette perspektivet som viktig, og forstår det som det motsatte av individuelt perspektiv. De har vist hvordan de løfter blikket, ser situasjonen på et mer overordnet nivå, og fortalt om hvordan et systemisk perspektiv gjør at skolen blir mer robust og mindre avhengig av enkeltpersoner. Å støtte de ansatte, uten å frata dem ansvaret for relasjonen og situasjonen, virker som et viktig ledergrep. Et viktig aspekt av et systemisk perspektiv på skolen er samarbeidet mellom ulike delsystemer og nivåer. Å ha faste samarbeidsarenaer der en treffes på tvers av vanlige organisasjonsenheter i nettverk er spesielt viktig i et skolesystem som kjennetegnes av å være et løst koblet system. Ved å tilrettelegge for samarbeidsarenaer på tvers av den vanlige organiseringen, på ulike måter gjennom hele systemet, vil en kunne legge til rette for systemforandringer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSystemisk praksis i skole og i ledelse: Det systemiske perspektivet hos skoleledere i dag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel