Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØierud, Gunnfrid
dc.contributor.authorChoudhary, Afaq Ullah
dc.date.accessioned2023-08-30T16:42:13Z
dc.date.available2023-08-30T16:42:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794216:55195212
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086489
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har skrevet om parallelle fortellinger og hvordan de blir framstilt i norske lærebøker for faget KRLE på ungdomstrinnet. Vår lærebokforskning av to forskjellige lærebøker i KRLE 8-10, er av en eldre lærebok, og en nyere lærebok som følger den nye læreplanen. Lærebøker er svært relevante for faglig fordypelse og kunnskap. En lærebok i faget KRLE spiller en sentral rolle, der dens oppgave er å belyse alle religion – og livssyn i verden. Vi har sett etter hvordan kapitlene i kristendommen og islam framstiller parallelle fortellinger. Årsaken til dette var på grunn av en personlig opplevelse og erfaring, der det er kunnskapsmangel for parallelle figurer i de monoteistiske religionene. Grunnet tidsbegrensninger for oppgaven, valgte vi å begrense dette med kristendommen og islam, ettersom Tanakh er Det gamle testamentet. Med dette er fortellingene i Det gamle testamente for jødedommen og kristendommen, parallell med en del fortellinger i Koranen. Vi valgte ut den litt eldre læreboka KRLE-boka: 8-10, og den nye læreboka Store spørsmål: KRLE 8-10. Ved analysering av disse to lærebøkene, har vi valgt for oss en kvalitativ forskningsmetode, som er lærebokforskning. Med analyse av to ulike lærebøker, kan vi se hvordan parallelle fortellinger blir presentert i kapitlene som omhandler kristendommen og islam, men også hvordan framstillingen er lik eller ulik. Vi har lett etter funn for om parallelle fortellinger blir nevnt, i så fall i hvilken grad blir de nevnt, og de er forskjellige representert i lærebøkene. Med dette kunne vi også se om lærebøkene har blitt forbedret, og eventuell noe vi kan bidra med i forskningsfeltet for å gjøre en forbedring. For å gi et grunnlag for drøftingen av parallelle fortellinger, har vi benyttet oss av teori som hva parallelle fortellinger er, og hvordan fortellinger kan brukes som et verktøy for å finspisse sosiale og kommunikasjonsferdigheter.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleParallelle fortellinger i kristendommen og islam
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel