Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWigestrand, Stig Roar
dc.contributor.authorLarsen, Camilla Skilbred
dc.date.accessioned2023-08-30T16:41:53Z
dc.date.available2023-08-30T16:41:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794175:55198344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086479
dc.description.abstractTemaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet etter at det ble et tverrfaglig tema i fagfornyelsen. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan forstår 3 lærere i barneskolen det tverrfaglige temaet livsmestring?». For å belyse denne problemstillingen, brukes det en kvalitativ forskningsmetode. Gjennom semistrukturerte intervjuer er det samlet inn tanker og refleksjoner fra 3 lærere på samme barneskole. For å analysere dataene er det anvendt tematisk analyse. Teorien i denne studien tar blant annet for seg hvordan et individualisert samfunn påvirker livsmestringsarbeidet, omtalt av blant annet Madsen (2020). Teorien belyser også hvordan lek kan være med på å styrke barns robusthet og fremme livsmestring, som beskrevet i boken til Lunde og Brodal (2022). Funnene blir deretter drøftet i lys av studiens teoretiske rammeverk. Funnene indikerer at lærerne i studien synes livsmestring er et viktig tema som har et stort potensial i skolen. Derimot kan definisjonen i læreplan fremstå som stor og vag, og de opplever den som opp til hver enkelt lærer å tolke. Disse 3 lærerne har mye av den samme forståelsen rundt tema, blant annet at de fokuserer mye på relasjoner og mestringsopplevelser. De ettersøker mer kunnskap og mer fordeling av ansvar for å få til et godt livsmestringsarbeid i skolen. Jeg håper studien oppmuntrer til videre refleksjon rundt livsmestring i skolen.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLæreres tanker om livsmestring i skolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel