Læreres tanker om livsmestring i skolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3086479Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien er læreres forståelse og tanker om det tverrfaglige temaet livsmestring. Formålet med studien er å få innsikt i hvordan lærere opplever arbeidet med tematikken, og hvilke tanker de har om temaet etter at det ble et tverrfaglig tema i fagfornyelsen.
Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan forstår 3 lærere i barneskolen det tverrfaglige temaet livsmestring?». For å belyse denne problemstillingen, brukes det en kvalitativ forskningsmetode. Gjennom semistrukturerte intervjuer er det samlet inn tanker og refleksjoner fra 3 lærere på samme barneskole. For å analysere dataene er det anvendt tematisk analyse. Teorien i denne studien tar blant annet for seg hvordan et individualisert samfunn påvirker livsmestringsarbeidet, omtalt av blant annet Madsen (2020). Teorien belyser også hvordan lek kan være med på å styrke barns robusthet og fremme livsmestring, som beskrevet i boken til Lunde og Brodal (2022). Funnene blir deretter drøftet i lys av studiens teoretiske rammeverk.
Funnene indikerer at lærerne i studien synes livsmestring er et viktig tema som har et stort potensial i skolen. Derimot kan definisjonen i læreplan fremstå som stor og vag, og de opplever den som opp til hver enkelt lærer å tolke. Disse 3 lærerne har mye av den samme forståelsen rundt tema, blant annet at de fokuserer mye på relasjoner og mestringsopplevelser. De ettersøker mer kunnskap og mer fordeling av ansvar for å få til et godt livsmestringsarbeid i skolen. Jeg håper studien oppmuntrer til videre refleksjon rundt livsmestring i skolen.