Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlaveness, Elise
dc.contributor.authorHvidsten, Trine
dc.contributor.authorStrøm, Marlin Wærstad
dc.date.accessioned2023-08-30T16:41:41Z
dc.date.available2023-08-30T16:41:41Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6898998:55421164
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3086471
dc.description.abstractI dette masterprosjektet undersøkes elevers lesing av tekstoppgaver i matematikk og hvordan de kan arbeide utforskende med lesingen. Hensikten er å skape situasjoner der elevene får mulighet til å utforske tekstens innhold og ulike løsningsmetoder. Prosjektets problemstilling er: «Hvordan kan elever på 6. trinn jobbe utforskende med lesing av tekstoppgaver i matematikk gjennom undervisningsforløp?». For å belyse problemstillingen har vi gjennomført en Lesson Study med to sykluser. Vi har her undersøkt tre undervisningsforløp som vi har utviklet i samarbeid med veileder. Datamaterialet er samlet inn gjennom observasjon, lyd- og videoopptak. Den innsamlede empirien har blitt analysert gjennom en tematisk analyse og diskutert opp mot det teoretiske rammeverket for oppgaven. Blant annet har vi sett på hva det vil si å lese i matematikk, teori om lesestrategier og hva utforskning innebærer. Prosjektet viser at elevene benytter lesestrategier som et hjelpemiddel for å utforske innholdet i tekstoppgavene. Elevene benytter strategiene både på eget initiativ og med oppfordring fra lærer. Det er usikkert hvor mye elevene reflekterer over bruken av strategiene og hvordan disse kan benyttes i arbeid med tekstoppgaver i matematikk i andre situasjoner. Engasjement er viktig for at elevene skal ha en vilje til å utforske oppgaven de blir presentert for. Læreren har her en viktig rolle i å utforme oppgaver og undervisningsforløp som er meningsskapende for elevene. Elevenes vilje til å arbeide med oppgaven og ha et pågående engasjement er viktig for at elevene skal fortsette utforskningen av tekstoppgavene. Bruk av representasjoner i arbeidet med tekstoppgaver er også viktig for utforskningen og kan være en hjelp for elevene til å oppdage feil og finne en løsningsmetode. Funnene i denne oppgaven indikerer at lesestrategier og representasjoner er et verktøy i utforskning av tekstoppgaver i matematikk.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleElevers utforskende arbeid med tekstoppgaver i matematikk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel