Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLofthus, Liv Gardsjord
dc.contributor.authorLorentsen, Anette Kristine Meyer
dc.contributor.authorGjendahl, Anniken Elisabeth
dc.date.accessioned2023-08-24T16:41:23Z
dc.date.available2023-08-24T16:41:23Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794175:55089938
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085705
dc.description.abstractFormålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere på 1. og 2. trinn definerer fenomenet lek og hvordan de anvender lek som undervisningsmetode, for å kunne besvare problemstillingen “hvordan kan leken anerkjennes som undervisningsmetode på 1. og 2. trinn?”. Dette undersøkes gjennom å bruke kvalitativ metode og intervjue lærere på 1. og 2. trinn på barneskolen. Vi satte søkelyset mot deres forståelse av fenomenet lek og lekens anerkjennelse som undervisningsmetode i skolen. Bakgrunnen for valg av temaet var at vi ønsket å lære mer om bruk av lek som undervisningsmetode for særlig de yngste barna i skolen. Vi har gjennom vårt utdanningsløp og praksis i skolen, samt aktuelle debatter, sett at det er et stort fokus på målbare resultater. Det gjør at vi sitter igjen med oppfatningen om at flere lærere ikke klarer å forsvare leken som en metode til læring, da den kan oppleves som vanskelig å måle. Oppgavens teoretiske rammeverk presenterer og utdyper fenomenet lek, dens plass i skolen og lærerens rolle rundt leken. Disse tre temaene tar vi videre inn i drøftingen av våre funn. Studiens mest interessante funn viste seg å være utfordringen informantene har med å definere begrepet lek. I likhet med presentert teori, sa samtlige av våre informanter at begrepet lek var vanskelig å forklare da det omhandlet så mye. Så ble det videre presentert ulike typer lek som et forsøk på å definere fenomenet. Av studiens mest sentrale funn ser vi at lærerens egen autonomi og pedagogiske grunnsyn har svært mye å si for hvordan en ser på og velger å bruke lek i skolehverdagen. Noe som ble nevnt som begrenser bruken av lek, var tid til planlegging og at leken ikke ga dem målbare resultater som passet til forventningene fra kartlegginger og nasjonale prøver. Gjennom drøfting av våre funn kunne vi se at utdanningen og kompetansen til informantene påvirket synet de hadde på leken, noe som igjen betyr at lærerens egen kunnskap og anerkjennelse av egen autonomi er en stor ressurs for å bygge et godt grunnlag for elevenes læring, og kunne benytte seg av leken som en metode i undervisningen på 1. og 2. trinn.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLek som metode i undervisningen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel