Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSletvold, Leif
dc.contributor.authorNålby, Anette Dischler
dc.date.accessioned2023-08-05T16:41:42Z
dc.date.available2023-08-05T16:41:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794223:54779402
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082750
dc.description.abstractI denne masteroppgaven studeres hvordan nyere internasjonale konflikter behandles i lærebøker for ungdomstrinnet. I mange klasserom er det læreboka som styrer innholdet i undervisningen og jeg har forsøkt å belyse hvilke nyere internasjonale konflikter som får plass i lærebøkene og hvordan de behandles. Gjennom en kvalitativ læremiddelanalyse undersøkes ulike faktorer i lærebøker som omtaler nyere internasjonale konflikter. Undersøkelsen er blant annet basert på teori om hvordan eksempler kan brukes i undervisning. Etter fagfornyelsen er dybdelæring innført som prinsipp i skolen, og med det har jeg også undersøkt om lærebøkene både før og etter fagfornyelsen legger til rette for dette. I tillegg er det undersøkt om lærebøker omtaler folkeretten og Norges deltakelse i væpnede konflikter. Resultatene av undersøkelsen viser at mange av lærebøkene legger til rette for dybdelæring, spesielt etter fagfornyelsen. Videre ser vi at årsaksforklaringer står i fokus både for lærebøkene før og etter fagfornyelsen. Folkeretten nevnes i noen tilfeller, men tillegges ikke stor betydning. Norges deltakelse i væpnede konflikter gis liten plass.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan behandles nyere internasjonale konflikter i lærebøker for ungdomstrinnet?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel