Show simple item record

dc.contributor.advisorJohansen, Ronny
dc.contributor.authorHjorteland, Camilla
dc.contributor.authorLangåker, Kathrine Mosbron
dc.date.accessioned2023-08-03T16:41:29Z
dc.date.available2023-08-03T16:41:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55087292
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082535
dc.description.abstractTemaet for denne avhandlingen er lek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen som foregår i første klasse. Formålet med studien har vært å se på to læreres erfaringer, kunnskap og bruk av lek og lekende tilnærming til skriveopplæringen. Motivet bak studien var å avdekke ulike perspektiver på hvordan leken kan stimulere til en meningsfull skriving for førsteklassingene. Temaet belyses gjennom følgende problemstilling: «Hvordan bruker to førsteklasselærere lek og lekende tilnærminger som redskap for skriveopplæringen». For å kunne besvare problemstillingen, har vi utformet følgende tre forskningsspørsmål: 1) Hva legger lærerne i begrepene lek og lekende tilnærminger? 2) Hvilke muligheter ser lærerne ved bruk av lek og lekende tilnærming til skriveopplæringen? og 3) Hvilken lek og lekende tilnærminger bruker lærerne i skriveopplæringen? Studien bygger på en kvalitativ metode med en fenomenologisk-hermeneutisk tilnærming til feltet. Empiri er samlet inn ved hjelp av observasjon og semistrukturert intervju av to førsteklasselærere som er opptatt av lek og lekende tilnærminger til skriveopplæringen. Funnene viser at informantene har en bred forståelse rundt lekbegrepet, noe som kommer godt frem i deres tilrettelegging av lek og lekende tilnærminger i skolehverdagen. Det gjenspeiles også i intervjuet og observasjonene, hvor metoder som rammelek, hentediktat med lekende vri, lærer-i-rolle og iscenesatte skrivesituasjoner kommer frem. Informantene påpeker viktigheten av at elevene vet formålet med skriveopplæringen. For at skriveopplæringen skal kunne oppleves meningsfull, hevder informantene at lek kan være er en inngang til det.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleLek og lekende tilnærminger i skriveopplæringen
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record