Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSunde, Tone
dc.contributor.authorVaksvik, Silje Merete Ljosland
dc.date.accessioned2023-07-24T16:41:20Z
dc.date.available2023-07-24T16:41:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863282:54993909
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081148
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan undervisningsansatte i Den norske kirke møter og håndterer utfordrende atferd hos konfirmanter. Bakgrunnen for valg av tema var egne erfaringer med å komme til kort i møte med utfordrende atferd hos ungdom. Som ansatt på ulike fritidsarenaer så jeg behovet for mer kunnskap og en bredere kompetanse, for å kunne møte alle ungdommer på en god og hensiktsmessig måte. Utfordrende atferd kan sees i lys av både individ- og systemperspektiv. Det er i de sosiale systemene og konteksten atferden utspiller seg i, det er mulig å finne gode løsninger og strategier for å skape en endring i atferden. Det autoritative perspektivet handler om hvordan relasjonskvalitet og krav utøves, og kan forebygge utfordrende atferd. De ansattes kompetanse påvirker hvilke strategier de velger i møte med internalisert og eksternalisert utfordrende atferd. Studien er plassert i en fenomenologisk og en hermeneutisk tradisjon. Målet har vært å få frem informantenes subjektive opplevelser og erfaringer med utfordrende atferd hos ungdommer. Studien har benyttet seg av kvalitativ metode, med semistrukturerte intervjuer. Seks informanter har bidratt med empiri og refleksjoner rundt egen praksis. Informantene opplever eksternalisert atferd som forstyrrer gruppa eller undervisningen, som mest utfordrende. Funnene i forskningen peker på at de undervisningsansatte møter ungdom med en autoritativ voksenrolle gjennom relasjonsbygging og grensesetting. Mye av kompetansen på utfordrende atferd har de fått gjennom erfaringer og samtaler med kollegaer. De har et bredt utvalg av strategier å velge mellom når de håndterer utfordrende atferd. Mange av dem knyttes til systemperspektivet, med justeringer i rammer og innhold for undervisningssamlingene. Når det kommer til mer alvorlige atferdsutfordringer har de ansatte få handlingsalternativer å velge mellom, og opplever at strategier de vanligvis bruker ikke fungerer etter hensikten.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title«Du lærer jo noe hver gang du står i slike situasjoner»: En kvalitativ studie av hvordan ansatte møter og håndterer utfordrende atferd hos ungdom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel