Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWeiss, Michael
dc.contributor.authorLindhjem, Einar
dc.date.accessioned2023-07-22T16:41:38Z
dc.date.available2023-07-22T16:41:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993726
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080946
dc.description.abstractUtfordringer knyttet til psykisk helse er vanlig blant ungdom og studenter. Psykisk helse og livsmestring kan påvirke hverandre gjensidig, og gjennom læreplanverket LK20 og NOUen « En folkehøgskole for alle» er livsmestring satt på skolenes dagsorden. Samtaler har en sentral plass i folkehøgskolens pedagogikk, og brukes både til faglig og personlig oppfølging. Hvordan opplever elever med psykiske helseutfordringer livsmestringsrelaterte samtaler i en folkehøgskolekontekst? Problemstillingen sees i et relasjonsperspektiv, og belyses med dette forskningsspørsmålet: Hvordan kan vi forstå relasjonens betydning for livsmestringssamtaler med folkehøgskoleelever som har utfordringer knyttet til psykisk helse? Det teoretiske rammeverket bygger på idéene til Carl Rogers, Martin Buber, Gregory Bateson og Hans Skjervheim, samt på forskning om lærer-elev relasjon og forskning om elevsamtaler. Studier fra andre utdanningskontekster viser at relasjon har sammenheng med psykisk helse, og påvirker opplevelsen av elevsamtaler. Denne studien har en kvalitativ tilnærming med semistrukturert intervju. Fire tidligere elever fra egen skole var informanter, forskerrollen er transparent og grundig problematisert. Intervjudataene ble underkastet en tematisk analyse basert på Braun & Clarkes metode, analyseprogrammet NVivo ble benyttet. Prosjektet er godkjent av NSD. Resultatene viser at relasjonen til samtalepartner generelt har stor betydning, og er viktig for alle fasene i prosessen med livsmestringssamtaler: Etablering av kontakt, det personlige møtet, og for samtalenes bidrag til elevenes livsmestring. Den gode relasjonen er personlig og kjennetegnes av genuin interesse, trygghet, anerkjennelse, likeverd, empatisk lytting og empatisk forståelse. Samtalene ga nye perspektiver, økt selvforståelse, følelse av lettelse, og grunnlag for tilrettelegging. Fremtredende hindringer i samtaleprosessen var usikkerhet og bekymring knyttet til kombinert rolle som både lærer og samtalepartner, og opplevelsen av tid og tilgjengelighet. Relasjon og livsmestringssamtaler er et område der folkehøgskolenes rammevilkår gir spesielt gode forutsetninger for å lykkes. Implikasjoner for pedagogisk praksis dreier seg bl.a. om å sikre tid og rom til å utvikle gode relasjoner, og til gjennomføring av livsmestringssamtaler. Det bør legges til rette for utvikling av relasjonskompetanse, og usikkerhet og bekymring knyttet til roller må adresseres.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleRelasjon, samtaler og livsmestring. Hvordan kan vi forstå relasjonens betydning for livsmestringssamtaler med folkehøgskoleelever som har utfordringer knyttet til psykisk helse?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel