Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerit Bratholm 
dc.contributor.authorFjeldseth, Siri
dc.date.accessioned2023-07-21T16:41:50Z
dc.date.available2023-07-21T16:41:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794206:55178838
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080789
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Matematikkvansker og spesialundervisning, en kvalitativ studie med intervju av to elever fra grunnskolen og to elever fra den videregående skolen. Formål: Hensikten til studien var å kartlegge hvilke erfaringer elever med matematikkvansker har om sin egen spesialundervisning igjennom sin skolegang. Videre ønsker jeg å bruke erfaringene til elevene for å kartlegge hvordan man kan tilrettelegge og møte elever med matematikkvansker i spesialundervisningen og i klasserommet. Problemstillingen for oppgaven lyder som følgende: Hvilke erfaringer har elever med matematikkvansker fra sin egen spesialundervisning? Forskningsspørsmålene som skal belyse problemstillingen er: * Hvordan opplever elever å ha spesialundervisning? * Har elever vært delaktige i organisering av sin spesialundervisning? * Hva ønsker elever med matematikkvansker fra lærere i spesialundervisningen i matematikk? Metode: Oppgavens resultater baserer seg på kvalitative data fra fire semistrukturerte intervjuer, fra to elever fra grunnskolen og to elever fra den videregående skolen. For å analysere resultatene av intervjuene ble det benyttet tematisk analyse, med teori fra Braun og Clarke (2006). Resultat og sentrale funn Resultatene viser at elevene opplevde sin spesialundervisning forskjellig, samt at skolen eleven går på eller hvilken lærer eleven har, gir stor forskjell i hvilken grad spesialundervisningen er hensiktsmessig for elevene. Elevmedvirkningen for elevene varierte i stor grad. Funnene viser at elevene sjelden forstår hva som skjer i møter med skoleledelsen eller lærere. Samtidig som elevene sjelden opplevde ettermedvirkninger av slike møter. Til slutt viser funnene at eleven opplevde store utskiftninger og møtte lærere uten kompetanse i elevens vanske. Konklusjonen viser at det er et mønster i spesialundervisningen i Norge; at undervisningen ikke er tilstrekkelig for elever med matematikkvansker. Elever ønsker og trenger lærere som legger til rette for inkludering, innehar kompetanse om elevens vanske og arbeider for et godt tilpasset opplæring i spesialundervisningen for elever med matematikkvansker. Nøkkelord: matematikkvansker, tilpasset opplæring, spesialundervisning og elevens stemme.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleMatematikkvansker og Spesialundervisning
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel