Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBergsager, Heidi Regine
dc.contributor.authorMogen-Eliassen, Cathrine
dc.date.accessioned2023-07-20T16:41:21Z
dc.date.available2023-07-20T16:41:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6863270:54993713
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080532
dc.description.abstractDenne studien har som formål å belyse ulike perspektiver på relasjonell ledelse i en usikker tid. Usikker tid er i denne sammenheng definert som tiden fra 12.03.2020 og frem oktober 2022, da intervjuene fant sted. Med relasjonell ledelse som utgangspunkt vil begreper som tillit, motivasjon, endring og kommunikasjon bli gitt betydelig oppmerksomhet. Problemstillingen er som følgende: Hvordan opplever ledere i barnehagen å jobbe med relasjonsorientert ledelse i en tid hvor verden kan oppleves usikker? Med på å belyse denne problemstillingen er forskningsspørsmålene: Hvordan jobber ledere med relasjonell ledelse opp mot motivasjon når det er usikre tider? Hva trenger ledere når det er usikre tider? Hvilke erfaringer med relasjonell ledelse tar ledere med seg fra opplevelsene med digital kommunikasjon og arbeid med motivasjon fra usikre tider? Med relevant teori gjør vi rede for hva relasjonell ledelse er. Vi søker å finne ut hvordan denne ledelsesstrategien kan være betydningsfull i forhold til motivasjon hos medarbeiderne. Videre skriver vi om hva relasjonsledelse kan ha å si for tillit til leder. Fokuset rettes deretter mot hva som blir utfordret med relasjonsledelse når vi opplever å befinne oss i en verden som oppleves usikker. Det vies plass til å se på digitale kommunikasjonsformer, som ser ut til å bli mer og mer dominerende. Digital kommunikasjon i forhold til ledere i barnehagen vil bli belyst. Vi har forsket med utgangspunkt i kritisk realisme. Med dette mener vi at virkeligheten eksisterer uavhengig av våre oppfatninger om den. Det er heller ikke mulig å oppnå en nøytral kunnskap om den. Altså finnes det kun én virkelighet, men mange forståelser av den. Kunnskap om virkeligheten vil være mulig å utvikle, slik som vi har gjort i denne oppgaven. Den vil også alltid kunne problematiseres. Metoden vi har valgt er kvalitativ, med det semi-strukturerte intervjuet som datainnsamlingsstrategi. Analyse og tolkning har vi utført i et hermeneutisk og fenomenologisk perspektiv. Det vil si at vi legger stor vekt på betydningen av egen forforståelse, tolkning og forsøk på å finne en helhet i det vi forsker på. Analysen avdekket flere aspekter ved relasjonell ledelse. Den ble spesielt utfordret under tiden med pandemi, grunnet en tvungen avstand og en overgang til digital kommunikasjon. Den er fortsatt truet grunnet økt arbeidsmengde og en økende bruk av digitale møteplasser kontra fysiske. Verdien av en tilbakemelding ansikt til ansikt er mer verdt enn en digital. Behovet for å bli sett viser seg å stå veldig sterkt.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePerspektiver på relasjonsledelse i barnehagen, i en usikker tid
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel