Show simple item record

dc.contributor.advisorSonesson, Kerstin
dc.contributor.authorHekne, Maren
dc.contributor.authorSandvik, Maria
dc.date.accessioned2023-07-19T16:41:42Z
dc.date.available2023-07-19T16:41:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794193:55125546
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080306
dc.description.abstractDenne studien har som formål å sette søkelys på et utvalg naturfagslærere på ungdomsskolen og hvordan de bruker uteundervisning i nærmiljøet, da dette er noe vi ønsker å benytte aktivt som fremtidige lærere i naturfag. Vi ville fokusere på nærmiljøet som læringsarena da dette er rundt skolene og lett tilgjengelig for lærere. Det er blitt brukt en kvalitativ tilnærming med ikke- deltakende observasjoner og semistrukturerte intervjuer, og metodene ble valgt da vi ønsket å gå i dybden på hva lærere gjør og tenker rundt bruken av uteundervisning i nærmiljøet. For å analysere den innsamlede empirien ble det brukt en tematisk analyse. Forskningsstudiet består av empiri innhentet fra 5 naturfagslærere fra Vestfold og Telemark. Lærerne ble kontaktet personlig gjennom kjennskap fra tidligere praksis og jobb, på bakgrunn av deres engasjement og holdninger til naturfag og at de bruker nærmiljøet i undervisningen. Lærerne har mange like tanker tilknyttet fenomenet, men er og noe uenig på visse aspekter. Alle fem informantene er sterkt positive til å bruke nærmiljøet i undervisningen hvor temaer kan virke mer virkelighetsnære ved at elevene både får føle og se konkrete gjenstander som det blir undervist i. Det dukker opp positive aspekter tilknyttet uteundervisning i nærmiljøet, blant annet variasjon, hvordan elevene får mulighet til å oppleve og erfare faget på en alternativ måte, og det kan oppleves som enklere å ta temaet opp igjen inne i klasserommet etter en aktivitet ute. Utvalget gjentar hvordan forberedelser av både opplegg og elever er vesentlig for en god naturfagundervisning ute i nærmiljøet. Her snakker de om hva som må ordnes og tenkes gjennom før undervisningen flyttes ut og tenke over hva som er forbedringspotensialer etter undervisningen. Informantene utrykker viktigheten bak det å være en god og tydelig klasseleder ved uteundervisning, for å engasjere og motivere elevene til læring slik at de kan føle mestring. Utvalget nevner gjentakende tidsaspektet og været som utfordrende ved bruk av uteundervisning. Skolens økonomi og diverse tillatelser som eventuelt må anskaffes nevnes og. Informantene mener alle temaene innenfor naturfag kan flyttes ut i nærmiljøet, og de uttrykker et ønske om mer rom i læreplaner til aktiviteter ute. Nøkkelord: Uteundervisning, forberedelser, utfordringer, klasseledelse, LK20, motivasjon og mestring
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleUteundervisning i nærmiljøet
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record