Show simple item record

dc.contributor.advisorLindquist, Hein
dc.contributor.authorKyvik, Silje Torpen
dc.date.accessioned2023-07-18T16:41:38Z
dc.date.available2023-07-18T16:41:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794095:55088357
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079962
dc.description.abstractDet blir stadig mer aktuelt å bruke digitale læremidler og dataspill i undervisningen, også i begynneropplæringen. I dette masterprosjektet har jeg foretatt en kvalitativ innholdsanalyse av Minecraft, for å finne ut hvilke literacy-begreper som kommer til uttrykk i dette spillet. Hensikten har vært å få en innsikt, som også kan overføres til andre dataspill. Prosjektet har fokusert på ulike literacy-begreper og dybdelæring. Jeg har hatt en hermeneutisk tilnærming til innholdsanalysen, som har blitt utført i to runder. Dette har gitt et helhetlig bilde av modalitetene, funksjonene og innstillingene i Minecraft. Funnene i analysen viste at alle literacy-begrepene som var i fokus, kommer til uttrykk i forskjellig grad gjennom de ulike modalitetene og funksjonene i Minecraft. Det å skille mellom literacy-begrepene bidro til å gi en mer presis beskrivelse av funnene i spillet. Dette har gitt meg en innsikt som jeg kan ta med meg i min profesjon som lærer, når jeg skal vurdere hvilke digitale læringsmidler som er hensiktsmessige å bruke. I tillegg har det gitt meg en utvidet forståelse av literacy-begrepet, og av hvor viktig det er å ha et presist språk når virkemidler i multimodale tekster omtales.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleDataspill og literacy
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record