Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvari, Hallgeir
dc.contributor.authorJensen, Andreas Loe
dc.contributor.authorMajeed, Hamza
dc.date.accessioned2023-07-08T16:41:25Z
dc.date.available2023-07-08T16:41:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6858112:54934396
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077318
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen så har vi utforsket de direkte og indirekte sammenhengene mellom arbeidsmotivasjon, ledelse, teknologistress og jobbtilfredshet, ved å bruke teori fra selvbestemmelsesteori (SDT). Ved å bruke SDT, forskningen om teknologistress av Ragu Nathan et al. (2008) og verktøy for måling av ledelse (Bhavsar et al., 2019). Så har vi fått en helhetlig forståelse av hvordan disse faktorene har en sammenheng og påvirker hverandre innenfor i arbeidsmiljøet. Oppgaven tar deretter for seg hvordan teknologistress oppleves av individer grunnet faktorer som endringer i teknologi, mangel på teknologiske ferdigheter samt balanse mellom arbeid og privatliv Ragu Nathan et al. (2008). Her ser vi på hvordan teknologistress fremmere som teknologisk belastning, usikkerhet, kompleksitet og invadering kan påvirke jobbtilfredshet. I motsetning til teknologistress dempere som bidrar til å redusere opplevelse av teknologistress gjennom teknisk støtte, opplæring og fagpersoner som viser støtte for sine ansatte. Til slutt på hvordan man fremhever behovet for at organisasjoner implementerer strategier som adresserer teknologistress og fremmer et sunt arbeidsmiljø for å øke motivasjon og jobbtilfredshet gjennom ledelse. Den andre delen av oppgaven introduserer SDT og dens relevans for motivasjon, ledelse, teknologistress og jobbtilfredshet. I følge SDT har individer medfødte psykologiske behov for autonomi, kompetanse og tilhørighet, og oppfyllelsen av disse behovene spiller en viktig rolle for å fremme motivasjon og jobbtilfredshet (Gagné & Deci, 2005). Oppgaven legger grunnlaget for å undersøke sammenhenger mellom disse faktorene ut fra «Self-determination continuumet» som tar for seg i hvilken grad et individ oppleves som indre, ytre eller amotivert. I utgangspunktet fra tidligere forskning vil tilfredsstillelse av de tre grunnleggende behovene bidra til økt indre motivasjon hos individer ved at det fremmer psykologisk velvære, gode arbeidsforhold, jobbtilfredshet i motsetning til ytre motiverte (Gagné & Deci, 2005). I tillegg undersøker vår masteravhandling forholdet med hvordan ulike ledelsesstiler som autonom ledelse, kontrollert ledelse og likegyldig ledelse som har en innflytelse på ansattes arbeidsmotivasjon og teknologistress. Her ser vi på hvordan en autonom leder karakteriseres for å gi støtte, veiledning og rom for utvikling som gir positive ringvirkninger som øker produktiviteten og arbeidsmotivasjonen (Bhavsar et al., 2019). På den andre siden har vi controlling style ledelse som presser andre ansatte til å føle, tenke og oppføre seg på en bestemt måte ettersom man avviser andres synspunkter, men som gir ansatte klare forventninger som gjør dem bevisst for å kunne oppnå mål. Til slutt en likegyldig leder som anses som uoppmerksom for å dekke de grunnleggende psykologiske behovene hos sine ansatte der utslaget blir lavere arbeidsmotivasjon, trygghet og utvikling. Studien understreker viktigheten av lederstøtte og autonomistøttende ledelse for å skape et motiverende arbeidsmiljø som øker jobbtilfredshet (Bhavsar et al., 2019). Videre har vi redegjort for valg av vår metode og design i utgangspunkt gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse for å innhente data på om det eksisterer direkte og indirekte sammenhengene mellom arbeidsmotivasjon, ledelse, teknologistress og jobbtilfredshet. Deretter har vi analysert denne dataen og kommet frem til at det finnes flere signifikante funn mellom de ulike variablene i vår problemstilling som har en kobling til tidligere forskning. Vi kommer frem til en konklusjon som viser at det eksisterer flere direkte og indirekte sammenhengene mellom motivasjon, ledelse, teknologistress og jobbtilfredshet. Funnene understreker viktigheten av autonomi-støttende ledelsespraksis for å dempe de negative effektene av teknologistress. Resultatene viser negative effekten av teknologistress på jobbtilfredshet, samt støtte til selvbestemmelsesteorien. Studien viser en klare sammenheng mellom relativ autonom motivasjon og en autonom støttende leder. Resultatene beskriver også flere signifikante sammenhenger mellom ledelse stiler og motivasjon. Resultatene av sammenhengen blir til slutt diskutert, hvor vi fremlegger noen teoretiske og praktiske implikasjoner. Samt redegjør for begrensinger til studien, og kommer med forslag for videre forskning.
dc.description.abstractIn this master's thesis, we have explored the direct and indirect connections between work motivation, management, technology stress and job satisfaction, using theory from self-determination theory (SDT). Using SDT, the research on technology stress by Ragu Nathan et al. (2008) and tools for measuring leadership (Bhavsar et al., 2019). We have now gained a comprehensive understanding of how these factors are connected and influence each other within the working environment. The paper then considers how technology stress is experienced by individuals due to factors such as changes in technology, lack of technological skills and balance between work and private life Ragu Nathan et al. (2008). Here we look at how technology stress promoters such as technological load, uncertainty, complexity and invasion can affect job satisfaction. In contrast to technology stress buffers that help to reduce the experience of technology stress through technical support, training and professionals who show support for their employees. Finally on how to highlight the need for organizations to implement strategies that address technology stress and promote a healthy work environment to increase motivation and job satisfaction through leadership. The second part of the thesis introduces SDT and its relevance to motivation, management, technology stress and job satisfaction. According to SDT, individuals have innate psychological needs for autonomy, competence and belonging, and the fulfillment of these needs plays an important role in promoting motivation and job satisfaction (Gagné & Deci, 2005). The assignment lays the foundation for examining connections between these factors based on the "Self-determination continuum", which deals with the extent to which an individual is experienced as internal, external or amotivated. Basically from previous research, satisfaction of the three basic needs will contribute to increased internal motivation in individuals by promoting psychological well-being, good working conditions, job satisfaction in contrast to externally motivated ones (Gagné & Deci, 2005). In addition, our master's thesis examines the relationship with how different management styles such as autonomous management, controlled management and indifferent management have an influence on employees' work motivation and technology stress. Here, we look at how an autonomous leader is characterized to provide support, guidance and room for development which produces positive ripple effects that increase productivity and work motivation (Bhavsar et al., 2019). On the other hand, we have controlling style management that pressures other employees to feel, think and behave in a certain way as you reject other people's views, but gives employees clear expectations that make them conscious in order to achieve goals. Finally, an indifferent manager who is considered inattentive to meeting the basic psychological needs of his employees, which results in lower work motivation, security and development. The study emphasizes the importance of managerial support and autonomy-supportive management to create a motivating work environment that increases job satisfaction (Bhavsar et al., 2019). Furthermore, we have explained the choice of our method and design as a starting point through a quantitative survey to obtain data on whether there are direct and indirect connections between work motivation, management, technology stress and job satisfaction. We have then analyzed this data and concluded that there are several significant findings between the various variables in our problem that have a link to previous research. We arrive at a conclusion that shows that there are several direct and indirect connections between motivation, management, technology stress and job satisfaction. The findings emphasize the importance of autonomy-supportive management practices in mitigating the negative effects of technology stress. The results show the negative effects of technology stress on job satisfaction, as well as support for the self-determination theory. The study shows a clear connection between relatively autonomous motivation and an autonomous supportive leader. The results also describe several significant relationships between management styles and motivation. The results of the connection are finally discussed, where we present some theoretical and practical implications. It also explains the limitations of the study, and makes suggestions for further research.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTverrsnittstudie: Ledelse, motivasjon, teknologistress og jobbtilfredshet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel