Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGustavsen, Trond Stølen
dc.contributor.authorHellumsand, Victoria Bjørnvik
dc.date.accessioned2023-07-06T16:41:47Z
dc.date.available2023-07-06T16:41:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6794131:55099871
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076861
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler elever med stort læringspotensial i matematikk og arbeid med LIST-oppgaver. Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvilke kjennetegn på elever med stort læringspotensial i matematikk som kom til syne gjennom arbeid med en LIST-oppgave, og hvordan oppgaven la til rette for utvikling av potensial. Studien tar et elevperspektiv, og informantene som deltar er elever på 4. og 5. trinn. Problemstillingen som er utarbeidet for masteroppgaven er: Kjennetegn på elever med stort læringspotensial i matematikk i arbeid med LIST-oppgaver. Det er i teorikapittelet lagt frem en begrepsforståelse som omtaler ulike definisjoner og begreper på elever som har et stort læringspotensial i matematikk. Videre redegjør jeg for rike oppgaver og problemløsning, samt hva som kan defineres som åpen matematikkundervisning og åpne oppgaver før dette knyttes til oppgavetypene fra nettsiden MatteLIST utviklet av Matematikksenteret. Kjennetegn på matematiske lovende elever utviklet av Sheffield (2003) er benyttet som teoretisk rammeverk i denne masteroppgaven. For å undersøke disse kjennetegnene på stort læringspotensial i matematikk ble det gjennomført en kvalitativ studie med observasjon som metode. Egenskaper hos elevene ble plassert under de fire kjennetegnene; matematisk sinn, matematisk formalisering og generalisering, matematisk kreativitet og matematisk nysgjerrighet og utholdenhet. Analysen av observasjonene ble sett i lys av teori i diskusjonskapittelet. Jeg konkluderer med at gjennom arbeid med valgt LIST-oppgave kommer kjennetegn på elever med stort læringspotensial i matematikk frem i varierende grad, men at de er til stede hos alle informantene. Elevene har egenskaper som kan knyttes til de fire kategoriene på kjennetegn. Elevene viser til kjennetegn på stort læringspotensial gjennom deres resonnement og problemløsningsstrategier. Også her er det varierende grad av synlighet. Elevene er egne individer med ulike behov og arbeidsmetoder, og det vil naturligvis være varierende hvordan de arbeider og viser sine egenskaper, og hvilke behov for tilpasset undervisning de har. Denne variasjonen en ser gjennom arbeid med LIST-oppgaven og det omfanget av egenskaper elevene viser og anvender, viser til hvilke egenskaper elevene har behov for å utvikle i større grad.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKjennetegn på og utvikling av elever med stort læringspotensial i matematikk: En observasjonsstudie om elevers arbeid med en LIST-oppgave
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel