Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKjærgård, Roger
dc.contributor.advisorSimensen, Ellen Gustavsen
dc.contributor.authorKnapp, Siri Ann
dc.date.accessioned2023-07-05T16:42:12Z
dc.date.available2023-07-05T16:42:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6849506:54793472
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076287
dc.description.abstractOppgavens mål har vært å belyse hvordan begrepet karriere kommer til uttrykk og fremstilles i sentrale styringsdokumenter som omhandler rådgivning/ karriereveiledning i ungdomsskolen. For å få til dette, har jeg benyttet meg av Carol Bacchis What`s the problem represented to be- tilnærming. Det er et diskurs-analytisk verktøy som her bidrar til å avdekke sentrale problemforståelser og antagelser omkring de som jobber som utdannings- og yrkesrådgivere i ungdomsskolen og elever som skal tilegne seg karrierekompetanser og søke videregående opplæring. Dette blir belyst ved hjelp av spørsmål som gir en systematisk ramme for analysen. I oppgavens teori har jeg valgt å gi en bred oversikt over politiske dokumenter og andre større rapporter som har ønsket å belyse dette temaet de siste 20 årene uten at det nødvendigvis har skjedd noen endringer for de som jobber i ungdomsskolen eller er elever der. I norsk sammenheng er begrepet karriere forholdsvis nytt og har vært gjenstand for diskusjon. Diskusjonen har hovedsakelig oppstått på grunn av mangelen på en entydig forståelse av begrepet, både i dagligtalen og innen praksisfeltet. Analyseresultatene avdekker variasjoner og mangfold i måten begrepet karriere blir forstått og kommunisert på i ungdomsskolen. Det er interessant å merke seg at innen praksisfeltet for karriereveiledning er det ofte en enighet og en felles forståelse av karrierebegrepet blant de som arbeider direkte med ungdommen. På den andre siden kan det være en viss uenighet eller vanskeligheter knyttet til karrierebegrepet blant politikere og beslutningstakere når det kommer til å utforme retningslinjer og politiske føringer. Nøkkelord: Karriere, utdannings- og yrkesrådgiver, karriereveiledning, karrierekompetanse og diskursanalyse
dc.description.abstractThe aim of the assignment has been to illuminate how the concept of “career” is expressed and portrayed in key policy documents related to guidance/career counselling in lower secondary education. To accomplish this, I have used Carol Bacchi`s “What`s the problem represented to be- approach”, which is a discourse-analytical tool that helps uncover central problem understandings and assumptions regarding those working as career counsellors in lower secondary education, as well as students seeking career competencies and pursuing further education. This is elucidated using questions that provide a systematic framework for analysis. In the theoretical part of the assignment, I have chosen to provide a broad overview of policy documents and other major reports that have sought to shed light on this topic over the past 20 years. This has not yet necessarily led to any changes for those working in lower secondary education or the students themselves. In the Norwegian context, the concept of “career” is relatively new and has been subject of discussion. The discussion has primarily arisen due to the lack of a clear understanding of the concept, both in everyday language and within the field of practice. The analyses results reveal variations and diversity in how the concept of “career” is understood and communicated in lower secondary education. It is interesting to note that within the field of career counselling practice, there is often agreement and shared understanding of the concept of career among those working directly with the students. On the other hand, there may be some disagreement or difficulties associated with the concept of career among politicians and decision-makers when it comes to shaping the guidelines and policy directions. Keywords: Career, educational- and vocational counsellor, career counselling, career management skills and discourse analysis.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titlePå hvilken måte kommer begrepet karriere til uttrykk i ungdomsskolen i dag?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel