dc.contributor.advisor | Ørbæk, Trine | |
dc.contributor.author | Gatby, Seline Rukke | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T16:41:34Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T16:41:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.usn:wiseflow:6794175:55046708 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3075746 | |
dc.description.abstract | Hvilken betydning kropp og emosjoner har i skolehverdagen for lærere har fått økende oppmerksomhet. Det mangler derimot forskning når det kommer til hvordan lærere tar i bruk kropp og emosjoner i møte med det relasjonelle aspektet mellom lærer og elev. I denne studien er det gjort en kvalitativ casestudie hvor jeg har intervjuet to lærere, samt observert og gjennomført et refleksjonsintervju for å få innsyn i hvilken betydning kropp og emosjoner har for deres hverdag som lærer. Jeg har valgt disse metodene på bakgrunn av at jeg har villet utforske følgende problemstilling: Hvilken betydning har kropp og emosjoner for min profesjonsutvikling som lærer når det kommer til lærer-elev relasjonen? Forskningsspørsmålene som stilles er: Hvilke kroppslige og emosjonelle erfaringer forteller lærere at de opplever i klasserommet? Hvilke kroppslige og emosjonelle erfaringer kommer til uttrykk i klasserommet i møte med elever? Hvilke kroppslige eller emosjonelle strategier bruker lærerne i klasserommet for å danne relasjoner til elevene? Analysene får frem hvordan lærerne tar i bruk kroppen som et verktøy i møte med det relasjonsarbeidet som gjøres i skolen. Det kommer også frem hvilke strategier lærerne tar i bruk i dette arbeidet. Strategiene er blikk, refleksjon over egen praksis og å si unnskyld. Diskusjonsdelen forsøker å knytte funnene jeg har gjort i denne studien opp mot tidligere studier for å se om det er en sammenheng. Til slutt fremheves det at det er viktig at lærere og forskere fortsetter å fremheve denne tematikken for at det skal komme mer forskning på feltet. | |
dc.description.abstract | | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | University of South-Eastern Norway | |
dc.title | Kropp og emosjoner i klasserommet | |
dc.type | Master thesis | |