Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.advisorRimstad, Åsta
dc.contributor.authorLerdahl, Natalie Anna Christine Egli
dc.date.accessioned2023-06-27T16:41:34Z
dc.date.available2023-06-27T16:41:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.usn:wiseflow:6821794:54207104
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073715
dc.description.abstractI læreplanen for kunst og håndverk står det at «Arbeid med visuell og materiell kultur bidrar til å styrke elevenes selvbilde og identitetsutvikling, gir forståelse av mangfold og skaper mening i tilværelsen» (Utdanningsdirektoratet, 2020). Dette er på mange måter et bastant og bombastisk utsagn, som gir opphav til undring om hvordan dette skjer. Denne masteravhandling har som mål at utforske hvordan arbeid med visuell og materiell kultur med selvportrett som tilnærmingsmåte kan innvirke på min egen og et utvalg av ungdomsskoleelevers selvbilde og identitetsutvikling, med fokus på utforskning, synliggjøring og refleksjon. Undersøkningen er gjennomført som to parallelle prosesser, der mitt eget skapende arbeid utgjør den ene delen, og et undervisningsopplegg på en ungdomsskole utgjør den andre. De to prosessene er likeverdige i forhold til plass i oppgaven, og de munner etter hvert ut i et felles resultat.
dc.description.abstractIn the arts and crafts curriculum there is this sentence; “Working with visual and material culture contributes to strengthening pupils’ selv-images and identity development, provides an understanding of diversity and creates meaning in life”. (Utdanningsdirektoratet, 2022). This is in many ways a bold and bombastic statement, which gives rise to the question of how this can happen. The aim of this master’s thesis is to explore how work with visual and material culture though self-portrait as an approach can affect my own and a selection of secondary school students’ self-image and identity development, with a focus on exploration and reflection. The research has been carried out as two parallel processes, where my own creative work forms one part, and a teaching program at a secondary school forms the other. The two processes are equal in terms of space in the task, and they eventually result in a joint result.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleIdentitet og selvbilde i skapende prosesser - Utforsking, synliggjøring og refleksjon gjennom arbeid med selvportrett.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel