Show simple item record

dc.contributor.advisorHelskog, Guro Hansen
dc.contributor.advisorWeiss, Michael
dc.contributor.authorKragnes, Stig Andrè
dc.date.accessioned2023-05-02T11:29:53Z
dc.date.available2023-05-02T11:29:53Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3065739
dc.description.abstractI denne avhandlingen har jeg undersøkt hvordan barnehageledere legger til rette for utviklingsprosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalgruppa. Innledningsvis beskrives historisk kontekst for arbeid med bærekraftig utvikling i barnehagen det vises til ulike dokumenter som har vært styrende for bærekraftig utvikling som et verdigrunnlag i barnehagen. Det teoretiske utgangspunktet for avhandlingen bygger på noen perspektiver som bidrar til å utvide forståelsen for bærekraftig utvikling i barnehagen gjennom en holistisk tilnærming. For det første beskrives kort noen refleksjoner fra Arne Næss (1999) knyttet til økosofi og verdiprioriteringer. For det andre beskrives relevante måter å fremme utviklingsprosesser på som bidrar til dømmekraft med lærende organisasjon som et bakteppe. For det tredje løftes Biestas (2015) perspektiver på dømmekraft inn i avhandlingen. Hedefalks (2014) tanker knyttet til undervisningstradisjoner og hvordan disse bidrar til å fremme eller hemme bærekraftig utvikling belyses. Hva slags handlingsalternativer, aktiviteter og valg som tas i en gitt kontekst, situasjon og tid, er i denne oppgaven knyttet opp til evnen å bedømme kloke valg. Det vil hevdes at god dømmekraft er en viktig forutsetning for å fremme bærekraftig utvikling som verdigrunnlag barnehagen. Her har barnehageleder et spesielt ansvar for å legge til rette for prosesser som fremmer bærekraftig utvikling i personalet som jobber med barna. Perspektivene sammenlignes med resultatet som er innhentet gjennom intervju av barnehageledere. Det konkluderes med at barnehageledere i undersøkelsen fremmer en holistisk tilnærming til arbeid med bærekraftig utvikling. Samtidig hevdes det at det er behov for en sterkere sammenkobling mellom utviklingsprosesser, dømmekraft og bærekraftig utvikling når ledere skal legge til rette for arbeid med dette i personalet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetet i Sørøst-Norgeen_US
dc.titleLedelse av prosesser for bærekraftig utvikling i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record