Fagsamtalen i lærebøker - Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3057177Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Masteroppgaven Fagsamtalen i lærebøker – Analyse av fire læreverks ulike fremstillinger av fagsamtalen og tilhørende oppgaver gir en oversikt over hvordan fire ulike læreverk utgitt etter Kunnskapsløftet 2020 fremstiller fagsamtalen. De fire læreverkene som er undersøkt er Kontekst Basisbok 8-10 utgitt av Gyldendal, Norsk 8-10 utgitt av Cappelen Damm, Synopsis Håndbok Norsk 8-10 utgitt av Fagbokforlaget, og Fabel 8-10 utgitt av Aschehoug. I tillegg er nettressursene Skolestudio utgitt av Gyldendal, Skolen utgitt av Cappelen Damm, Muntlig verktøy utgitt av Fagbokforlaget og Aunivers utgitt av Aschehoug undersøkt. Alle verkene og tilhørende nettressurser er undersøkt både kvalitativt, med en innholdsanalyse, og kvantitativt, ved sidetelling og telling av oppgaver. Oppgaven sier ingenting om bruken av læreverkene, men forsøker å gi en oversikt over hva de ulike læreverkene sier om fagsamtalen. Resultatene peker på at fagsamtalen nevnes i noen læreverk, mens den i andre læreverk er helt fraværende. Spesielt Kontekst Basis 8-10 og Norsk 8-10 nevner fagsamtalen mange ganger. Oppgavene som gis om temaet viser seg å ha en overvekt av lukkede oppgaver, samt noen oppgaver som er maskerte, altså at de utgir seg for å være åpne oppgaver, men som i all hovedsak er lukkede oppgaver. Avhandlingen forsøker å problematisere ulike aspekter ved fagsamtalen, samt gi et fremtidsrettet syn på hvorfor fagsamtalen er en viktig del av norskfaget i skolen.