Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBirkeland, Inger
dc.contributor.authorHaaland-Iversen, Camilla
dc.date.accessioned2023-02-11T17:41:17Z
dc.date.available2023-02-11T17:41:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6717413:52309088
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3050134
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgavens formål er å svare på problemstillingen: «Hvilke følelser har ungdomsskoleelever knyttet til klimaendringene, og hvordan vil medvirkning til klimaløsninger påvirke ungdommene?» I norsk utdanning og skole er arbeid med utdanning for bærekraftig utvikling viktig. Bærekraftig utvikling er kjerneelement i skolefaget samfunnsfag, og vi har i K2020 fått bærekraftig utvikling inn som et av tre tverrfaglige temaer. Temaer som medvirkning og følelsesmessige utfordringer knyttet til klima hører hjemme i samfunnsfaget, og går i tillegg inn som del av de to andre tverrfaglige temaene; demokrati og medborgerskap, og folkehelse og livsmestring. Denne masteroppgaven handler om niendeklassinger i Bergen sine følelser knyttet til klimaendringene, og deres erfaringer med medvirkning til Bergen kommunes nye klimastrategi «Grønn strategi – Klimastrategi for Bergen 2022 – 2030». Bakgrunnen for oppgaven er min interesse for elevers forhold til klima, og de tanker og følelser de har omkring klimaendringenes konsekvenser, samt løsningene vi må omstille oss for. Det teoretiske rammeverket jeg har benyttet meg av omhandler blant annet bærekraftdidaktikk, økologisk medborgerskap, ungdommers beskrivelser av klimaangst og psykologiske forklaringer på klimaangst, samt mestringsstrategier og medvirkningspraksis. I forskningsprosjektet har jeg benyttet meg av en kvalitativ metodisk tilnærming, hvor jeg har gjennomført tre fokusgruppeintervjuer med 5-6 elever fra henholdsvis tre ulike ungdomsskoler i Bergen kommune. Resultatene som kom frem, tyder på at elevene opplever at medvirkning i politiske prosesser knyttet til klimatiltak er meningsfylt og det gav dem en sterkere følelse av håp for fremtiden.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleKlimamedvirkning i praksis
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel