Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøise, Petra 
dc.contributor.advisorBuland, Trond Hallgeir 
dc.contributor.authorBerge, Jørn
dc.date.accessioned2023-01-12T17:41:57Z
dc.date.available2023-01-12T17:41:57Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6724525:52432625
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3043170
dc.description.abstractIdeen bak «Sjarmen med skjermen» har vært en reise gjennom NOU-er, kvalitetsrammeverket og ekspertgrupper som har sett på muligheten til å digitalisere deler av karriereveiledningen i Norge. I etterkant av «sjokkdigitaliseringen» våren 2020 utlyste Arbeids- og velferdsdirektoratet en konkurranse om å designe et heldigitalt karriereveiledningskonsept for private leverandører i karriereveiledningsfeltet. Digitalt karriereveiledningskurs, som er navnet på kurskonseptet, er i høyeste grad et prosjekt jeg har hatt en fremtredende rolle i å planlegge, utvikle, konseptualisere, føre i pennen og administrere. Det er deltakere som har gjennomført Digitalt karriereveiledningskurs som utgjør respondentene i studien. Studien har vært sentrert rundt å måle brukeropplevelsen i kurskonseptet – hva deltakerne opplever som kvalitet med hensyn til digital karriereveiledning – undervisning, veiledning og digital infrastruktur. Et fokus som har spisset seg til i problemstillingen: Hva opplever deltakere som kvalitet i Digitalt karriereveiledningskurs? Forskningsmetoden i studien er overveiende kvantitativ, og respondentene har svart på spørreundersøkelsen i tidsrommet fra oktober 2020 til februar 2021. Utvalget i studien utgjør 213 respondenter. Mønsteret i respondentsvarene tilsier at Digitalt karriereveiledningskurs er best likt av deltakere med gode digitale forutsetninger til å nyttiggjøre seg av heldigital karriereveiledning. Samtidig så viser datamaterialet at en stor overvekt av respondentene er positivt innstilt til mange aspekter rundt kurskonseptet, og fleksibilitet er en verdi som gjennomgående blir dratt fram som et kvalitetsaspekt. Datamaterialet i egen studie blir sammenlignet med nasjonale og internasjonale undersøkelser som foregikk i noenlunde samme tidsrom og som belyser et deltakerperspektiv i digital læring. Kvalitetsbegrepet tredeles i resultat-, struktur- og prosesskvalitet. Prosesskvalitet handler om virksomhetens indre aktiviteter, selve arbeidet med karriereveiledning og kvaliteten i relasjoner og prosesser for at et tilbud skal være bra, og er det kvalitetsperspektivet som er viet mest plass i studien.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleSjarmen med skjermen. Hva opplever deltakere som kvalitet i Digitalt karriereveiledningskurs?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel