Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3016911Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bjar, H., Aschim, E. L. & Aae, R. (2022). Norske jenter og gutter i ungdomsskolen har blitt likere i naturfaginteresse – men mer ulike når det gjelder miljøengasjement. Første resultater fra den norske ROSES-undersøkelsen 2020. Norsk pedagogisk tidsskrift, 106(2), 116-130. https://doi.org/10.18261/npt.106.2.4Sammendrag
I denne artikkelen presenterer vi data fra en spørreundersøkelse i 2019/20 blant norske 10. klassinger om naturfag og teknologi. Undersøkelsen (kalt ROSES) bygger på ROSE-prosjektet, som ble ledet av Svein Sjøberg i første del av 2000-tallet.
Når vi sammenlikner elevers svar i ROSES og ROSE, ser vi tegn til økt interesse for naturfag blant jenter på flere områder og en viss nedgang blant gutter – og at begge kjønn nå oppfatter naturfag og teknologi som enda viktigere for samfunnet. Kjønnsforskjellene i interesse for naturfag blant norske 15-åringer ser dermed ut til å ha blitt mindre enn de var tidlig på 2000-tallet. På den annen side øker kjønnsforskjellene på spørsmål om miljø og bærekraftig utvikling, og spesielt jentene er klart mer bekymret for framtiden.