Med fellesskapet som fundament: Erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale likepersoner i BaR
Report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3015090Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSammendrag
Med fellesskapet som fundament - erfaringer med opplæring, veiledning og ivaretakelse av digitale
likepersoner i BaR
Bakgrunn
Digital Likeperson er et nytt likepersonstilbud i regi av organisasjonen Barn av Rusmisbrukere (BaR).
Gjennom det nye tilbudet Digital Likeperson vil brukerne få mulighet til å møte likepersonen
gjennom videosamtaler. Brukerne får tilbud om inntil fem samtaler med en fast samtalepartner
som foregår over en avtalt periode. Likepersonene har selv erfart å ha foreldre med rusutfordringer
og bruker sine egne erfaringer som ressurs for å hjelpe og støtte brukeren. Et av målene med
tilbudet er at brukerne skal få møte likepersoner som er trygge i sin erfaringsbaserte kunnskap, som
får opplæring i rollen og som får god oppfølging for å kunne stå i rollen som likeperson.
I januar – juni 2022 ble det gjennomført en testperiode av tilbudet Digital Likeperson. Digitalt
likepersonsarbeid er en tilnærming i stor utvikling med begrenset forskningsbasert kunnskap.
Testperioden av denne første opplæringen og gjennomføringen av Digital Likeperson-tilbudet ga en
mulighet for å innhente kunnskap om hvordan likepersonene opplever å gå inn i denne rollen og
hvilke behov de hadde for opplæring og veiledning for å mestre rollen best mulig. Med dette som
bakgrunn inngikk BaR et samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge (USN). Sammen utførte vi en
aksjonsstudie, der erfaringer fra likepersoner ga nyttig innsikt som danner et grunnlag for å
videreutvikle opplæringstilbudet av digitale likepersoner.
Hensikten med studien var å bidra til kunnskap som kan videreutvikle og styrke opplæring og
veiledning av digitale likepersoner i organisasjonen BaR. Følgende problemstilling ble lagt til grunn:
Hvordan oppleves rollen som digital likeperson og hvordan kan opplæring og veiledning bidra til at
likepersonene mestrer rollen best mulig? Problemstillingen ble utforsket ved hjelp av følgende
forskningsspørsmål:
1. Hvordan oppleves rollen som likeperson/digital likeperson?
2. Hvilke erfaringer har likepersoner i BaR med opplæringstilbudet «Digital Likeperson»?
Metode
Studien har et beskrivende, utforskende og fortolkende design. Tilnærmingen er kvalitativ med bruk
av fokusgruppeintervjuer i dataskapingsprosessen. I studien ble en samarbeidsbasert
forskningsmetodologi lagt til grunn. Dette innebar at forskere og ressurspersoner med ulike
erfaringer deltok i forskingsprosessen. Det ble gjennomført to fokusgruppeintervjuer med til
sammen fem likepersoner.
Funn
I analysearbeidet ble det benyttet en tematisk analyse som fokuserte på deltakernes opplevelse av
rollen og erfaringer med opplæring og veiledning. Funnene viser at likepersonrollen opplevdes som
en måte å kunne bruke vonde erfaringer til noe meningsfullt for andre. Som likepersoner opplevde
deltakerne å bidra med normalitet og håp. Å utøve rollen som likeperson kunne også være
krevende, og deltakerne kjente at det var mye de måtte tåle og håndtere av brukernes beskrivelser
av sin livssituasjon. Studien viser at deltakerne verdsatte at opplæringen hadde fokus på det
relasjonelle og det personlige. Videre kom det frem positive erfaringer med at likepersonene hadde
fått opplæring i konkrete samtaleverktøy de kunne benytte seg av i samtalene med brukerne.
Fellesskapet mellom likepersonene ble løftet frem som betydningsfullt i opplæringsprosessen. Det
ble skapt et sterkt samhold mellom deltakerne i opplæringen og dette ga styrke til å våge og tåle å
stå i rollen som likeperson. En opplevelse av å alltid kunne ta kontakt med veiledere og tilgjengelige
ressurspersoner i BaR bidro til trygghet og mestring av rollen.
Foreløpige konklusjoner og anbefalinger
Deltakerne i studien ga uttrykk for at de opplevde rollen som digital likeperson som givende og
meningsfull. De forsto sin rolle som først og fremst å være et medmenneske, som setter den andres
opplevelse og situasjon i fokus for samtalene. Funnene viser videre at en vesentlig drivkraft for
deltakerne i studien var fellesskapet mellom likepersonene. I fellesskapet ble de styrket og løftet
frem av hverandre. Funnene viser videre at deltakerne var fornøyde med opplæringen,
veiledningen og oppfølgingen de fikk i testperioden. Opplæring og trening i bruk av digital plattform
og konkrete samtaleverktøy, og rom for refleksjon rundt ønskede holdninger i møte med brukerne
ble løftet frem som nyttig og bidro til å skape trygghet i rollen. Å ha tilgang til veiledere og
ressurspersoner i BaR var også vesentlig for en opplevelse av å være ivaretatt.