Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLaugerud, Stein
dc.contributor.authorDahl, Sara
dc.date.accessioned2022-08-26T16:42:02Z
dc.date.available2022-08-26T16:42:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6600102:50735098
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3013879
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSamfunnet er i konstant endring. Den norske offentlige skolen har derfor et ansvar om å utvikle seg parallelt med denne endringen. Gjennom denne kvalitative studien har jeg derfor sett på hvordan samfunnet, politiske styringsdokumenter og lærere kan være med på å påvirke elevenes fysiske læringsmiljø. For å svare på problemstillingen har jeg intervjuet tre tilfeldige lærere og observert deres klasserom. Oppgavens fokus har vert på klasserommets utforming og møblering, sammen med barns utvikling. Jeg har også sett på hvordan lærerne kan legger opp til en undervisning som tilfredsstiller både elevene, læreplanen og rommets pedagogiske potensial. Som et sammenligningselement til oppgaven har jeg intervjuet en montessorilærer og observert et montessoriklasserom. Denne sammenligningen har vist at det er store forskjeller mellom montessoriskolen og den Norske offentlige skole, både i pedagogisk grunnlag og undervisningspraksis. Disse forskjellene blir spesielt tydelige når man ser på skolenes retningslinjer i forhold til innredning av klasserommene og kravet rundt det fysiske miljøet. Oppgaven vil drøfte disse elementene ved å se på hvordan rommets rammer, lærerens møblering/innredning og barns utvikling kan være med på å åpne opp for eller begrense førsteklasseelevens fysiske læringsmiljø. Alle disse nevnte elementene skal til slutt være med på å svare på problemstillingen; Hvordan kan lærernes organisering av klasserommet påvirke førsteklasseelevenes fysiske læringsmiljø?
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleFørsteklasseelevens fysiske klassemiljø
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel