Førsteklasseelevens fysiske klassemiljø
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3013879Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Samfunnet er i konstant endring. Den norske offentlige skolen har derfor et ansvar om å utvikle seg parallelt med denne endringen. Gjennom denne kvalitative studien har jeg derfor sett på hvordan samfunnet, politiske styringsdokumenter og lærere kan være med på å påvirke elevenes fysiske læringsmiljø. For å svare på problemstillingen har jeg intervjuet tre tilfeldige lærere og observert deres klasserom. Oppgavens fokus har vert på klasserommets utforming og møblering, sammen med barns utvikling. Jeg har også sett på hvordan lærerne kan legger opp til en undervisning som tilfredsstiller både elevene, læreplanen og rommets pedagogiske potensial. Som et sammenligningselement til oppgaven har jeg intervjuet en montessorilærer og observert et montessoriklasserom. Denne sammenligningen har vist at det er store forskjeller mellom montessoriskolen og den Norske offentlige skole, både i pedagogisk grunnlag og undervisningspraksis. Disse forskjellene blir spesielt tydelige når man ser på skolenes retningslinjer i forhold til innredning av klasserommene og kravet rundt det fysiske miljøet. Oppgaven vil drøfte disse elementene ved å se på hvordan rommets rammer, lærerens møblering/innredning og barns utvikling kan være med på å åpne opp for eller begrense førsteklasseelevens fysiske læringsmiljø. Alle disse nevnte elementene skal til slutt være med på å svare på problemstillingen; Hvordan kan lærernes organisering av klasserommet påvirke førsteklasseelevenes fysiske læringsmiljø?