Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHalvari, Anne Elisabeth Münster
dc.contributor.authorPejic Djurasovic, Slavica
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:56Z
dc.date.available2022-08-11T16:42:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6592797:50400804
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011427
dc.description.abstractBakgrunn: Tannhelse- og barnehagetjenesten har som tjenestene rundt småbarn overordnet plikt i henhold til lovverk og barnekonvensjonen å være pådrivere for tettere samarbeid. Per i dag foreligger det ingen samarbeidsavtaler på systemnivå. Formål: Hensikten med studien er å belyse behov for samarbeid og for å finne ut om bruk av empowerment og bevissthet rundt det samme kunne føre til endringer. Metode: Studien har et kvalitativt forskningsdesign, og innsamling av data ble gjort via individuelle semistrukturerte intervjuer av fire ledere i tannhelse- og barnehagetjenesten. Funn: Ledelse i begge tjenester har vist en positiv og engasjerende innstilling til å få til tverrfaglig samarbeid og med et felles ønske om at tverrfaglig samarbeid skal forankres i lovverket. Bruk av empowermentprosesser har ikke blitt anvendt mye i praksis. Konklusjon: Empowerment som helsefremmende perspektiv bør ligge til grunn for samarbeidet mellom disse tjenestene. Dette er et styrkende perspektiv som ledelsen kan bruke til å ivareta mennesket- personens autonomi og opplevelse av det å kunne påvirke- til forskjell fra å utvikle maktesløshet og hjelpeløshet. Nøkkelord: helsefremmende arbeid, empowerment, tverrfaglig arbeid, tverretatlig arbeid, ledelse, organisering av tjenester i velferdssamfunn
dc.description.abstractBackground: The dental health service and the kindergarten service, being services that surround the youngest children, have an executive duty according to legislation and the Convention on the Rights of the Child to further closer collaborations. As of today, there is no protocol for collaboration at the system level. Purpose: The objective of this study is to shed light on the need for collaboration and to work out whether use of empowerment and consciousness at the same system level might lead to (positive) changes. Methode: This study a qualitative research design, and the collection of data was conducted via individual semi-structured interviews of four managers at system level in the dental health- and kindergarten service. Results: Management in both services has shown a positive and somewhat eager attitude toward accomplishing interdisciplinary collaborations with the common aim that this happens at the very highest level, based on legislation. The use of empowerment processes has not been used much in practice. Conclusion: Empowerment as a health-promoting perspective should underlie the collaboration between these services. As a personal strength-focused approach, empowerment may guide leaders as to how formal cooperation-agreements might be formulated that maintain autonomy and responsibility among individual parties, and aim to avoid experiences of powerlessness or helplessness that can arise in cross-discipline collaborations. Keywords: health-promoting work, empowerment, interdisciplinary collaborations, management, organization of services in a welfare society.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVeien til tverrfaglig samarbeid - En kvalitativ studie om ledelsens erfaringer med bruk av empowerment i samhandling mellom tannhelsetjenesten og barnehagetjenesten
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel