Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBauger, Lars
dc.contributor.authorElstad, Natalya
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:50Z
dc.date.available2022-08-11T16:42:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6592797:50400795
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011420
dc.description.abstractBakgrunn: Prosjektet er basert på min interesse og erfaringer jeg har gjort meg gjennom helsefremmende aktiviteter i Den offentlige tannhelsetjenesten (DOT). En av tannpleierens viktigste yrkesoppgaver er å bidra med helsefremmende aktiviteter i lokalsamfunnet. Tannhelse er et kjernekomponent i individets generelle helse og well-being. WHO betegner skolen som en av de viktigste og mest prioriterte helsefremmende arenaer. Gjennom felles politisk anstrengelse kan et tverrfaglig samarbeid være verktøyet for å oppnå målet om en god generell/oral helse. DOT`s bidrag vil gjennom Folkehelseuka være som et nasjonalpolitisk instrument, der ulike tjenester involverer lokalsamfunnet. «Folkehelse og livsmestring» (FoL) er et nytt tverrfaglig tema som implementeres i læreplan for helsefremming gjennom alle fag. Læreren blir her en viktig resurs som «helsefremmende agent». Hensikt: Å få økt kunnskap og dypere forståelse for ulike helsefremmende aktiviteter, kan tannpleieren bidra inn i gjennom et tverrfaglig samarbeid med skolen. Problemstilling: Hvordan opplever lærere på ungdom og vidergående skoler at et tverrfaglig samarbeid med tannhelsetjenesten kan bidra til god helse/tannheseatferd hos sine elever? Teori: Fenomenene drøftes i lys av teorier om helsefremmende arbeid, settingstilnærming, empowerment, tverrprofesjonelt samarbeid, folkehelseuka og «Folkehelse og livsmestring». Metode: Studien har kvalitativ forskningsdesign med en hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapelig tilnærming. Data ble samlet inn gjennom individuelle dybdeintervjuer med åtte deltakere. Intervjuene ble gjennomført som møter via MS-Teams med video og bruk av lydopptaker, transkribert og analysert. I analyse ble brukt Malteruds fenomenologisk-tematiske tekstanalyse. Prosjektet var godkjent av den Forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NSD). Funn: Lærerne ønsker å bygge gode relasjoner med DOT. Undervisningsopplegg (OHE) oppleves som et positivt samarbeid i et helsefremmende perspektiv. Kunnskapsoverføringen av OHE må skje gjennom samarbeidet med lærer i lærens undervisningsplan. Konklusjon: Analysen viser at tannhelsetjenetsen kan bidra til å fremme kunnskap om helse/tannhelse både hos lærere og elever. Læreren som «helsefremmende agent» kommer til å bli mere brukt og må knyttes til det nye faget «FoL».
dc.description.abstractBackground: This project is based on my interest and experiences through preventive and health promoting activities I contribute to the public dental setting. The most important work for the dental hygienist is the health-promoting activity clinics that contribute to the local community. Dental health is a core component in the individual's general health and well-being. WHO describes school as one of the most important and prioritized health promoting arenas. Through joint political effort, an interdisciplinary collaboration can be the tool for achieving the goal of good physical, mental and dental health. Dental health service contribution through Public Health Week as a national policy instrument, where various services involve the local community. "Public health and life skills" is a new interdisciplinary theme that is implemented in the curriculum for health promotion through all subjects. The teacher becomes an important resource here as a «health-promoting agent». Purpose: To gain knowledge and deeper understanding of the health-promoting activities as a dental hygienist, which can be carried out as an interdisciplinary collaboration in practice with the school. Method: The study has a qualitative research design with a hermeneutic-phenomenological scientific approach. Data were collected through individual in-depth interviews with eight informants. The interviews were conducted via MS Teams meeting with video and use of audio recorder, transcribed, and analyzed. Malterud's phenomenological thematic text analysis were used in the analysis. The project was approved by the Research Ethics Committee for the Social Sciences and Humanities (NSD). Results: The teachers want to build good relationships with the dental health service. Programs (OHE) are perceived as a positive collaboration in a health-promoting perspective. The knowledge transfer of OHE must take place through the collaboration with the teacher in the teacher's curriculum. Conclusion: The analysis shows that the dental health service can contribute to promoting knowledge about health/oral health in both teachers and students. Teacher as a "health-promoting agent" will be used more and must be linked to the new subject "Public health and life skills".
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTannpleiers rolle i skolen som helsefremmende arena
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel