Show simple item record

dc.contributor.advisorRanders-Pehrson, Anniken
dc.contributor.advisorKristiansen, Mona Helen
dc.contributor.authorKostveit, Kjersti Elgesem
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:17Z
dc.date.available2022-08-11T16:42:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543049
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011390
dc.description.abstractTeksten introduserer min masteravhandling, hvor fokuset er på hvordan jeg kan formidle opplevelsen av slektsgården i et praktisk estetisk arbeid. Problemstillingene er; Hvordan kan jeg formidle min opplevelse av tilhørighet til slektsgården gjennom tekstil installasjon? Hvilket didaktisk potensial kan arbeid med tekstil installasjon, knyttet til å formidle tilhørighet, innebære? Ved å bruke metoden autoetnografi er det den personlige, emosjonelle historien som vektlegges og som er utgangspunktet i det skapende arbeidet. Dermed er det hvordan slektsgården fremkaller følelser hos meg som trekkes frem, samt refleksjoner og analyse av meg som blir del av empirien sammen med slektsgårdens fysiske artefakter. Med dette som utgangspunkt går jeg videre for å se hva hvordan en kan formidle noe immaterielt, som følelser og opplevelser, i materiell form. Intensjonen er at det endelige resultatets budskap blir tydelig til andre enn meg selv. Tilhørighet blir sett på som en viktig del av skolens mandat og for å kunne sette fokus på tilhørighet gjennom kultur-forståelse må en lærer være bevisst på egen kulturell erfaring. Avhandlingen er en todelt oppgave; den ene delen hvor jeg ser inn i meg selv og reflek-terer, den andre hvor jeg ser hva som kom i første del og utforsker hvordan jeg kan formidle dette til andre. Til slutt reflekterer jeg rundt hvordan en lærer kan bruke denne kunnskapen til å forstå ens egen rolle som kulturbærer og kulturformidler i møte med elever. Avhandlingen tar for seg kunst og kultur gjennom å undersøke en forbindelse mellom artefakter knyttet til kunst og formkulturen vår og min egen personlige prosess. Hovedfokuset er på selvrefleksjon og eget utøvende uttrykk og hvordan dette kan formidles. Avhandlingen er relevant for andre på flere måter. Det ene er betydningen av en kulturell arv i forhold til tilhørighet og at tilhørighet kan være både positivt og negativt. Det andre er måten en kan bruke noe tradisjonelt som utgangspunkt for å lage noe nytt. Det tredje handler om hvordan man kan formidle en personlig historie eller opplevelse i et skapende arbeid. Det fjerde handler om å reflektere rundt hvordan en lærer kan bru-ke denne kunnskapen til å forstå ens egen rolle som kulturbærer og kulturformidler i møte med elevene.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleTilhørighet som brobygger mellom fortid og nåtid
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record