Show simple item record

dc.contributor.advisorInessa Laur
dc.contributor.authorAbramova, Ekaterina
dc.date.accessioned2022-08-11T16:42:02Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6566676:50570477
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011377
dc.description.abstractBakgrunn: Digitalisering og samhandling er viktige temaer for de fleste norske bedrifter. Utvikling av digitale samhandlingsplattformer gir nye muligheter til effektivisering av interne arbeidsprosesser og mer effektiv kommunikasjon med kunder og leverandører. Dagens arbeidsliv preges av endringer forårsaket av blant annet innføring av ny teknologi i selskaper. En moderne arbeidsplass er stadig på jakt etter nye digitale verktøy som vil gjøre arbeidshverdag mer smidig, transparent og effektiv. En digital endring må være godt planlagt, administrert og utført. Meningsledelse spiller en stor rolle i implementeringen av nye digitale kommunikasjonsplattformer. Samarbeidet mellom bedriftsledelse og IT-leverandører rundt meningsskaping ved innføring av ny teknologi er dermed viktig. De ansattes opplevelse av det digitale endringsarbeidet er kan ha en stor betydning. De ansattes forståelse av endringen kan påvirke deres motivasjon til å ta i bruk ny teknologi. Mål: I denne studien undersøkes det implementeringsaktivitetene til en IT-leverandør som implementerer Microsoft Teams i et norsk teknologiselskap. Målet med masteroppgaven er å sette lys på IT-leverandørens rolle i meningsskaping rundt nye kommunikasjonsplattformer i norske bedrifter. I studien undersøkes det hvordan IT -leverandører kan delta i meningsskaping gjennom sine implementeringsaktiviteter. Metode: Studien er basert på en kvalitativ forskningsmetode hvor det ble gjennomført dokumentundersøkelse av presentasjonsmaterialet til IT-leverandøren. I tillegg ble det gjennomført intervju med de ansatte i teknologiselskapet. Funn: Resultatet av undersøkelsen viser at IT-leverandører kan delta i meningsskaping ved å initiere og fasilitere handling og samhandling under implementeringsaktiviteter. IT-leverandører påvirker meningsskaping gjennom å skape et narrativ om IT-løsninger. Implementeringsaktiviteter kan være med på å skape fremdrift i meningsskaping. Nøkkelord: Implementering av ny teknologi, Narrativ, Digitale samhandlingsplattformer, Microsoft Teams, Meningsskaping, Meningsledelse, Samhandling, Samhandlingsmønstre, Tilslutning
dc.description.abstractBackground: Digitization and collaboration are important topics for most Norwegian companies. Development of digital collaboration platforms provides new opportunities for streamlining internal work processes and more efficient communication with customers and suppliers. Today's working life is characterized by changes caused by, among other things, the introduction of new technology in companies. A digital change must be well planned, managed and executed. Sense management plays a major role in the implementation of new digital communication platforms. The collaboration between corporate management and IT suppliers around sensemaking when introducing new technology is thus important. The employees' experience of the digital change work is crucial because their understanding of the change will affect the company's digital development. Purpose: This study examines the implementation activities of an IT supplier that implements Microsoft Teams in a Norwegian technology company. The master's thesis aims to shed light on the IT supplier's role in creating meaning around new communication platforms in Norwegian companies. The study examines how IT suppliers can participate in opinion creation through their implementation activities. Methodology: The study is based on a qualitative research method where a document examination of the presentation material of the IT supplier was carried out. In addition, interviews were conducted with five employees in the technology company. Findings: The results of the survey show that IT suppliers can participate in sensemaking by initiating and facilitating action and collaboration during implementation activities. IT suppliers influence sensemaking by creating a narrative about IT solutions. Implementation activities can help create progress in sensemaking. Keywords: Implementation of new technology, Narrative, Digital collaboration platforms, Microsoft Teams, Sensemaking, Management of sensemaking, Interaction, Interaction patterns, Connection
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan kan IT-leverandører delta i meningsskaping
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record