På søken etter et narrativ
Description
Full text not available
Abstract
Implementering av Shared Service Center (SSC) er en økende trend både i privat og offentlig sektor hvor målet er å standardisere, effektivisere og optimalisere standardiserte funksjoner. Endring medfører en ressursrekonstruksjon der standardiserte funksjoner organiseres i en egen enhet, hvor kjernevirksomhet er å leverere støttetjenester til multiple forretningsenheter. Mange selskaper som igangsetter SSC implementering undervurderer kompleksiteten knyttet til rekonstruksjonen og ressursenes påvirkning på implementeringsprosessen. Av den grunn ser denne studien nærmere på hvordan ansatte som omfattes av SSC implementering i lys av meningsskaping tilslutter seg den nye organisasjonen.
Meningsskaping kan sies å ligge til grunn for organisering da det omfatter både mening og handling hos de involverte og er en underliggende prosess for felles oppgaveløsning. Meningsskaping i organisasjoner øker når de involverte står ovenfor noe ukjent, og settes i spill når de forsøker å finne ut hvordan man skal ta dette ukjente over til noe kjent. Det handler om å finne sin plass i den nye organisasjonen, forstå hva som skal til og tilslutningen som kreves for å oppnå det.
I denne studien ser vi nærmere på fenomenet implementering av SSC i konsernet Dahl Optimera Norge AS (DON) som startet i 2020. Formålet med studien er å belyse hvordan de ansatte tilslutter seg den nye organisasjonen og hvilke faktorer som påvirker tilslutningen. Studien er basert på en kvalitativ enkeltcase studie der vi har benyttet et sammensatt forskningsdesign. Vi har benyttet oss av data fra intervjuer som komplementeres av observasjoner og dokumentundersøkelser for å gi et mer utfyllende bilde av prosessen.
I vår studie finner vi at de ansattes forståelse er knyttet til handlinger og at handlinger påvirkes av formelle elementer som tid, støtte og initiativ i implementeringsprosessen. Videre ser vi at arbeidsoppgaver, usikkerhet, erfaringsrammer, samt det sosiale samspill påvirker hvordan de ansatte ser sin plass i den nye organisasjonen, og hvordan den nye organisasjonen aktualiseres for de involverte. Dette er elementer som påvirker etablering av verdifulle interaksjoner mellom de involverte og er en viktig driver for implementering av SSC.