Show simple item record

dc.contributor.advisorSolberg, Anne
dc.contributor.advisorThorsnes, Tollef
dc.contributor.authorBrasøy, Mette
dc.date.accessioned2022-08-11T16:41:50Z
dc.date.available2022-08-11T16:41:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543046
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011367
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen dreier seg om å se det store bildet, og de overordnede begrepene folkehelse og livsmestring, gjennom små fragmenter i og av naturen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en 27 dagers vandring gjennom natur og møte med skog for å komme nærmere omgivelsene over tid. Gjennom å intuitivt samle et utvalg fragmenter fra naturen og løfte disse opp i et større perspektiv, undersøker jeg mulighetene dette gir for bevisstgjøring av verdier og påvirkning av dannelse. De innsamlede fragmentene er utgangspunkt for estetisk skapende arbeid, som bidrar til økt forståelse for forholdet mellom natur og mennesker. Gjennom foto, fenomenologiske beskrivelser og refleksjon over omgivelser og opplevelser, søkes å avdekke sammenhenger som kan øke vår bevissthet og respekt for både natur og menneske. Relevante teorier om bevissthetstilstand og økosofi og dypøkologi støtter opp om sammenhenger mellom persepsjon og verdier. Jeg løfter fram små fragmenter fra skog og setter søkelyset på naturens egne kunstverk og forsøker å finne sammenligninger opp mot selve livet, både for natur og for menneske. Prosjektet har en gjennomgående analogisk tilnærming og en form for dobbel bunn, der det konkrete jeg observerer og ser, bidrar til forståelse av skogen og naturen og samtidig en refleksjon over menneskers samarbeid og fellesskap. Det didaktiske potensiale knyttes opp mot undervisning innen folkehelse og livsmestring.
dc.description.abstractThis master's dissertation is about seeing the big picture, and the overarching concepts of public health and life skills, through small fragments in and of nature. The study is based on a 27-day hike through nature and encounters with forests to get closer to the surroundings over time. By intuitively collecting a selection of fragments from nature and lifting them up in a larger perspective, I examine the possibilities this provides for raising awareness of values and influencing formation. The collected fragments are the starting point for aesthetic creative work, which contributes to an increased understanding of the relationship between nature and people. Through photography, phenomenological descriptions and reflection on surroundings and experiences, an attempt is made to uncover connections that can increase our awareness and respect for both nature and man. Relevant theories of state of consciousness and ecosophy and deep ecology support the connections between perception and values. I highlight small fragments from forests and put the spotlight on nature's own works of art and try to find comparisons against life itself, both for nature and for humans. The project has a consistent analogous approach and a form of double bottom, where the concrete I observe and see, contributes to an understanding of the forest and nature and at the same time a reflection on human cooperation and community. The didactic potential is linked to teaching in public health and life skills.
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleVandring gjennom skog - bevissthet og dannelse
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record