Show simple item record

dc.contributor.advisorAmari, Morteza
dc.contributor.advisorBjørklid, Lars
dc.contributor.authorHarstad, Karianne
dc.date.accessioned2022-08-11T16:41:47Z
dc.date.available2022-08-11T16:41:47Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6602327:50543043
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3011365
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractJeg har observert at sentrumsområdet ved flere tettsteder i Norge virker mindre representative for stedet. Bebyggelsen er ofte en brokete forsamling av hus i forskjellige stiler, som ikke har en sammenheng. Disse ligger gjerne litt tilfeldig plassert langs en gjennomfartsåre. Egne observasjoner og refleksjoner rundt dette er utgangspunktet for denne avhandlingen. Jeg vil bruke sentrumsområdet ved tettstedet Valestrand som eksempel og undersøke stedets byggeskikk og historie. Jeg har en fenomenologisk tilnærming, derfor står førstehåndsperspektivet sterkt gjennom hele avhandlingen. For å komme frem til et resultat av problemstillingen, har jeg gjort en tredelt undersøkelse, der jeg ved hjelp av teori og analyse forsøker å finne ut om det har forekommet et stedstap i dette området. Jeg foretar en spørreundersøkelse for å finne ut hva en gruppe mennesker mener om sentrumsområdet. Funnene fra disse to undersøkelsene tas med til den skapende delen av oppgaven, der jeg tar for meg fenomenet fossen. Jeg visualiserer dette fenomenet, og lager et stedsspesifikt kunstnerisk uttrykk i sentrum på Valestrand. Dette for å vekke oppmerksomhet og sette i gang noen tanker hos menneskene på stedet. Den didaktiske delen blir en refleksjon over hvordan et slikt arbeid kan integreres i grunnskolen. Funnene fra de tre delene av undersøkelsen drøftes for å komme frem til en konklusjon. Gyldigheten ved prosjektet blir å bevege noen av menneskene ved stedet.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.title"Fossefall"
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record