Show simple item record

dc.contributor.advisorSlåtto, Anette Vaage
dc.contributor.advisorMariager-Anderson, Kristina
dc.contributor.authorHofgaard, Liv Synnøve Gilje
dc.date.accessioned2022-07-12T16:42:05Z
dc.date.available2022-07-12T16:42:05Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.usn:wiseflow:6594028:50418961
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3004781
dc.description.abstractI denne masteroppgaven settes det søkelys på lærernes arbeid med karrierelæring i ungdomsskolen. Politiske styringsdokumenter når det gjelder karriereveiledning tilsier at læreren skal være en sentral aktør nå det gjelder å gi elevene karrierelæring i kollektive veiledningsprosesser i klassen, slik at elevene utvikler karrierekompetanse som er nyttig å inneha når de skal velge utdanning og yrker. I den forbindelse utforsker jeg hvordan åtte lærere som jobber på fire ulike ungdomsskoler erfarer sin rolle når det gjelder karrierelæring i faget utdanningsvalg, i fagene de underviser i og i samarbeid med rådgiver. I tillegg undersøkes det hvilke karrierelæringstemaer lærerne beskriver som viktige i karriereundervisningen. Den teoretiske innfallsvinkelen er sosiokulturelt grunnlag for læring, en kognitiv modell for erfaringsbasert læring, og karriereteori knyttet til DOTS rammeverket. For å få svar på forskningsspørsmålene, er det benyttet kvalitativt forskningsintervju som metode. Analysen og resultatet av undersøkelsen har gitt ny kunnskap og innsikt i hvordan lærerne forstår deres oppgave i karrierelæringen, og nye ideer om hvilke prosesser og sammenhenger som kan forbedre elevenes karrierelæring i ungdomsskolen, både når det gjelder struktur, innhold og tema slik at elevens karrierekompetanse blir styrket. Det er fortsatt et utviklingspotensial når det gjelder dette arbeidet, særlig med henblikk på at lærernes rolle i faget utdanningsvalg og hvordan de inkluderer karrierlæring i fagene er tilfeldig og ganske ustrukturert. Lærernes avhengighet av rådgiveren er ofte avgjørende for om de lykkes eller ikke i karriereundervisningen. Lærerne trekker frem valg og muligheter som de viktigste karrierelæringstemaene. Identitetsperspektivet som implementerer elevenes forståelse av seg selv og sin kontekst kommer i annen rekke, og temaet overganger er det satt lite fokus på. Avslutningsvis blir det argumentert for hvordan å forbedre karrierelæringen i ungdomsskolen. Et tiltak kan være at skolene etablerer et karrierelæringsteam bestående av rektor, rådgiver og engasjerte lærere som kan lage tverrfaglige temaplaner i utdanningsvalg og fagene i karrierelæringen, og inkludere karriereknappene i kvalitetsrammeverket slik at elevene får dybdelæring i ulike temaer på området. At lærerne får utdanning i faget utdanningsvalg vil også være nødvendig.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHvordan forstår lærerne deres oppgave med karrierelæring i ungdomsskolen?
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record