Show simple item record

dc.contributor.advisorJanne Madsen
dc.contributor.advisorSigrun Svenkerud
dc.contributor.authorGroeneweg, Stine
dc.date.accessioned2022-03-17T17:41:12Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2599330:42855025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985986
dc.description.abstractSkolens samfunnsmandat er omfattende. Elevene i skolen skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter, verdier og holdninger som trengs for å mestre egne liv – i skole, arbeidsliv og samfunnsliv (Meld. St. 28 (2015-2016), s. 5). Gjennom FN-sambandets bærekraftsmål (2021a), har bærekraftig utvikling fått et økt fokus, og blitt løftet frem som et viktig og overordnet tema i samfunnet. Den raske utviklingen som skjer i samfunnet i dag, utfordrer kunnskapene som trengs for at fremtidens velferdsnasjon skal bestå (Meld. St. 30 (2003-2004), s. 23). Høsten 2020 trådte læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 i kraft (Utdanningsdirektoratet, u.å.-d; Utdanningsdirektoratet, u.å.-a). Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 er en forskrift til opplæringsloven, og er et overordnet dokument tilhørende læreprofesjonen. Ved hjelp av den innhentede empirien, grunnlagsdokumenter, teori og forskning, søker denne studien å besvare problemstillingen: Hvilken plass har bærekraftig utvikling i Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20)? Forskningsspørsmål: 1. Hvordan kommer bærekraftig utvikling til uttrykk i Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020? 2. Hva skal elevene lære gjennom det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling? For å belyse forskningsspørsmålene, er det valgt å gjennomføre en kvalitativ dokumentanalyse av Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 (LK20). Å mobilisere utdanning som skal bidra til å motvirke negative klimaendringer og gi samfunnet et økt fokus på bærekraftig utvikling, er ikke et nytt fenomen (Wals & Benavot, 2017, s. 406). Allerede på 1970- tallet kom FN-sambandets satsning på Education for Sustainable Development, som på norsk blir omtalt som utdanning for bærekraftig utvikling (Straume, 2016, s. 79). I læreplanverket for kunnskapsløftet 2020 ble bærekraftig utvikling lagt inn som ett av tre tverrfaglige temaer, som tar utgangspunkt i aktuelle samfunnsutfordringer (Utdanningsdirektoratet, 2017a, s.12). Opplæring i Bærekraftig utvikling som et tverrfaglig tema, skal i tråd med formålsparagrafen bidra til at elevene lærer å tenke kritisk og handle etisk og miljøbevisst. Bærekraftig utvikling handler om å ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å dekke sine» (St. Meld. 28 (2015-2016), s. 39). Samuelsson og Park (2017, s. 277) forteller at det er en enighet blant mange forskere, at veien til bærekraftig utvikling avhenger av hvordan samfunnet utdanner neste generasjon. Skolens virksomhet bør ta på alvor hva barn skal lære, hvordan læring kan gjøres bærekraftig (Samuelsson & Park, 2017, s 277).
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleOppd(r)ag Bærekraft
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record