Den viktige lærer-elev-relasjonen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2985349Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Hvordan kan læreren gjennom klasseledelse etablere og opprettholde relasjoner som støtter læring.
Denne problemstillingen belyser lærerens evne i å kunne kommunisere og samhandle med elevene, for å etablere og opprettholde de positive lærer-elev-relasjonene. Den tar for seg lærerens rolle, i lys av den sosiokulturelle teori, med tanke på å støtte og veilede elevene i læringsprosessen, samtidig det å vise omsorg for den enkelte elev for å skape et trygt læringsmiljø. I lys av problemsstillingen presenteres det også viktige aspekter rundt relasjonsbygging, som å se den enkelte elev, og anerkjenne elevene uavhengig av prestasjoner i fag. Perspektivet rundt å utvikle en god klasseledelse, er også noe som ses sentralt for å belyse denne problemstillingen, i form av hvordan en kan etablere og opprettholde relasjoner i et trygt læringsmiljø.
Innsamling av data, er gjort gjennom et fokusgruppeintervju av fire lærere. Informantene som har deltatt i denne studien, erfarer at relasjonsbygging er en viktig del av lærerrollen. Gjennom dette viser de til egne erfaringer, rundt det å være en betydningsfull lærer i læringsmiljøet for å bygge relasjoner, og gode dialoger og samspill som svært sentralt for å skape et trygt læringsmiljø for den enkelte elev. Noen av lærerne ser relasjonsbygging i kombinasjon med å fremme læring, samtidig som de også erfarer at tid kan ses som en utfordring, når elevene skal nå de mål som forventes at de skal kunne i opplæringen.