Livsmestring og selvutvikling i KRLE – tar faget en subjektiv vending?
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2828363Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Stokke, C., & Rodriguez, M. C. (2020). Livsmestring og selvutvikling i KRLE. Nytt Norsk Tidsskrift, 37(2), 137-148. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3053-2020-02-05Sammendrag
Læreplanene for grunnskolen endres igjen i år, og det nye tverrfaglige temaet livsmestring har skapt debatt. Denne artikkelen fokuserer på KRLE-faget, som har blitt endret mye de siste tjue år i takt med endringer i livssynsmangfoldet og religionens rolle i samfunnet. Vi stiller spørsmålet om faget nå tar en subjektiv vending i retning av livsmestring og selvutvikling – i tråd med postmoderne religiøsitet og pedagogiske strømninger som vektlegger at elevene selv skaper mening og kunnskap.