Show simple item record

dc.contributor.advisorFørsteamanuensis Mette Tøien
dc.contributor.authorMartinsen, Anne
dc.date.accessioned2021-11-04T17:42:13Z
dc.date.issued2021
dc.identifierno.usn:wiseflow:2398720:38837119
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2828016
dc.description.abstractNasjonale føringer og folkehelsemeldingens målsetting om en samfunnsutvikling som skal fremme befolkningens helse, trivsel og gode sosiale og miljømessige forhold medfører krav til sykepleiers kompetanse. Sykepleiers arbeid skal gjenspeile samfunnsutviklingen og være i samsvar med nasjonale og internasjonale helseføringer. Det er imidlertid avdekket at det foreligger en ubalanse mellom myndighetenes ambisjoner og reell tilgjengelig kompetanse i kommunehelsesektoren, og at det mangler mulighet for kompetanseutvikling. Studiens hensikt er å undersøke om undervisning om helsefremmende temaer kan vise en endring i sykepleiernes forståelse om det helsefremmende begrep og om ny kunnskap kan bidra til å se muligheter for å endre praksisutøvelsen. Gjennom en kvalitativ tilnærming anvendes fokusgruppeintervju for å innhente kunnskap om deltakernes forståelse om det helsefremming og hvilke forutsetninger som anses nødvendig for en helsefremmende praksis. En gruppe med seks sykepleiere i hjemmesykepleien fra to enheter i en kommune på Østlandet deltok. Undervisning omfattet totalt seks timer, og det ble gjennomført fokusgruppeintervju før og etter undervisning for å undersøke om det forelå en endring. Begge intervjuene ble analysert ved å anvende metoden Systematic Text Condensation. Resultatene viser en tydeligere salutogen tilnærming: Kartlegging omtales som mer enn å gi informasjon, istedet anvendes og vektlegges begrepene dialog og mål. Sykepleier omtales som en ressurs mer enn bare en hjelper, og situasjon og livsløp trekkes frem som grunnleggende for forståelse og helsefremmende tilnærming. Det fremkom at praksiskunnskap må deles for å utvikle ny kunnskap, og at det forutsatte tilrettelegging av praksisfellesskapet. Det er vanskelig å konkludere, men når fokusgruppeintervjuene sees mot hverandre antyder resultatene at undervisningen kan vise til endring i form av begrepsbruk og at nye perspektiv og behov trekkes inn. Et læringsopplegg med seks undervisningstimer om helsefremmende teori anses å ha bidratt til refleksjon omkring egen erfaring og forståelse, og gitt ny kunnskap. Nøkkelord: undervisning, helsefremmende, sykepleie, eldre, hjemmeboende
dc.description.abstractNational guidelines and the public health report's objective of a societal development that is to promote the population's health, well-being and good social and environmental conditions entail requirements for the nurse's competence. Nurses' work must reflect the development of society and be in accordance with national and international health guidelines. It has meanwhile been revealed that there is an imbalance between the authorities' ambitions and real available competence in the municipal health sector, and that there is a lack of opportunity for competence development. The purpose of the study is to investigate whether teaching about health-promoting topics can show a change in the nurses’ understanding of the health-promoting concept and whether new knowledge can help to see opportunities to change the practice. Through a qualitative approach, focus group interviews are used to obtain knowledge about the participants' understanding of the health-promoting concept and which prerequisites are considered necessary for a health-promoting practice. A group of six nurses in home nursing from two units in a municipality in Eastern Norway participated. Teaching covered a total of six hours, and focus group interviews were conducted before and after teaching to investigate whether there was a change. Both interviews were analyzed using the Systematic Text Condensation method. The results show a clearer salutogenic approach: Mapping is described as more than providing information, instead the concepts of dialogue and goals are used and emphasized. The nurse is described as a resource more than just a helper, and the situation and life course are highlighted as fundamental to understanding and in relation to a health-promoting approach. It emerged that practical knowledge must be shared in order to develop new knowledge, and that this presupposes facilitation of the practical community. It is difficult to conclude, but when the focus group interviews are viewed against each other, the results suggest that the teaching may point to change in the form of the use of concepts and that new perspectives and needs are drawn in. A learning program with six teaching hours on health-promoting theory is considered to have contributed to reflection on one's own experience and understanding and provided new knowledge. Keywords: instruction, health-promoting, nursing, elderly, living at home
dc.languagenob
dc.publisherUniversity of South-Eastern Norway
dc.titleHelsefremmende sykepleie til hjemmeboende eldre - En studie om helsefremmende forståelse, praksis og betydningen av undervisning om helsefremmende temaer.
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record